Přeskočit na hlavní obsah

Šťovíková polévka alias bařt

Rumex acetosa
Zní to spíše jako zaklínadlo Harryho Pottera, dnes se tady ale jen vaří  polévka z šťovíku kyselého. 
šťovík
Potřebuji:
1 velkou hrst natrhaných šťovíkových listů,
brambory,
1,5 l vody nebo masového vývaru,
1 kelímek sladké smetany (200 -250 ml)
dvě středně velké cibule,
dvě lžíce hladké mouky a olej na jíšku,
1 - 2 vajíčka na zahuštění.
Na dochucení sůl nebo bujónovou kostku.
suroviny
Z jedné cibule, oleje a mouky v hrnci vysmažím cibulovou jíšku. Přidám  studenou vodu (nebo vývar), dobře promíchám a nechám přijít k varu. Přidám očištěné brambory, nakrájené na kostičky. Osolím a pokud vařím jen z vody, přidám bujónovou kostku. Polévku vařím, dokud brambory nezměknou. Pak přiliju smetanu a do polévky zakvrdlám vejce. Jako poslední přidám  posekaný šťovík a druhou cibuli, kterou jsem mezitím pokrájela nadrobno a osmažila dozlatova. Pak jen krátce provařím a je hotovo.

pokrájet na drobno

Nic nám nechutná v polévce lépe, než je starší, oschlý chléb, nakrájený na kostičky.


chutná s kostičkami ztvrdlého chleba

Bařt  - takto této polévce říká tátovo máma, babička Erna.

Komentáře

  1. Jé, dneska jsem na oběd taky vařila bylinkovou polévku - sice ne ze šťovíku, ale z petrželky a libečku. A byla moc fajnová a skoro stejná, jako ta tvoje. Štovík jsem si poctivě zasela, tak až mi vyroste, už vím, kam s ním ...
    A název zní opravdu jako zaklínadlo, pro mě ovšem jako od Saxany

    OdpovědětVymazat
  2. Polévka vypadá skvěle, nám už se na zahrádce taky rozkošatěly bylinky. Budu je muset taky nějak takhle pěkně, chutně upotřebit!

    OdpovědětVymazat
  3. Pěstujeme si zahradní šťovík, ale jde spíš na omáčku k rybám než na polívku. Tu jednou udělal manžel a to nemusim. Ale nevim recept, možná je tato jiná.

    OdpovědětVymazat
  4. [1]:+ [2]:+ [3]:Polévka je taková ... univerzální. Na závěr můžete přidat posekané bylinky podle chuti a inspirace. Brzy z jara kdejaký zelený odenek, jako třeba do velikonoční nádivky.  Kopr a je kulajda. Sedmikrásky a fialky pro malé víly ? Vaření z masového vývaru vyžadoval můj tatínek, polévka je pak silné chuti.

    OdpovědětVymazat
  5. To je ale krásně zelený recept Moc se mi líbí jméno babičky - Erna - to zní tak noblesně. My v naší rodině máme "Ednu", což mi zní podobně. Než se poseče zahrada, je potřeba sklidit nějaké divoké bylinky a něco chutného si uvařit. Jde to docela snadno Zde je další důkaz!

    OdpovědětVymazat
  6. [4]: Tak to je super, taková klasika, já zas použila tuhle ředkvičkové listí, kamarádka ze Severu ji miluje z kopřiv, ale na ty už je pozdě...je dobré si takové jednoduché věci připomínat!

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý den! Píšu sem poprvé, ale už delší dobu sem pravidelně nakukuji. Šťovíkovku jsem letos vařila už 2 x - byla to moje premiéra. Je výborná!! Dělám ji spíš jako koprovku, bez bujónu, jen s cukrem a solí. Tak tuhle variantu taky zkusím. Rodina se mi směje, nevědí, co je dobré. Ale já jim vždycky říkám, že takové recepty se vždycky hodí, hlavně před výplatou a jestli stát zkrachuje, tak ještě budou prstíčkem hrabat Děkuji za inspiraci.

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: Babička je z česko-německé rodiny. Stejně jako moje druhá rodiná větev. V přírodě se najde hodně inspirace.[6]: Máš pravdu, proto si sem na blog snažím poznamenat ty naše rodinné klenoty. Protože ani já nevařím všechna ta naše rodiná jídla a časem bych mohla zapomenout .[7]: Děkuji ze hezký komentář. Jsem ráda, že ty moje poznámky někomu přijdou vhod. Je spousta jednoduchých, chutných lidových jídel a co si nasbíráme v lese, na louce, je zadarmo. Jedna moje známá tvrdí, že je poznat, jak se lidé mají dobře, když v lese zbývají maliny, ostružiny, o jablka v alejích nikdo nestojí...

    OdpovědětVymazat
  9. Sahulka Jindřich29. června 2010 v 14:07

    Šťovíková polévka je opravdu výborná, ale bařt to v žádném případě není. Slovo "bařt" vzniklo počeštěním ruského "boršč" a do Čech jej přivezli reemigrující volyňští Češi po druhé světové válce. A borčš je přece jenom něco úplně jiného. Což ovšem neubírá šťovíkové polévce podle receptu vaší babičky na cti. Já osobně tuto polévku miluji.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Já vím, babička Erna měla za muže volyňského Čecha, mého dědečka, který se do Čech vrátil s válečnou frontou -  1.československým samostatným praporem ze Sovětského Svazu. Ale opravdu bařt říkaly této polévce, ať právem, či neprávem. Děkuji za Váš milý komentář.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!