Přeskočit na hlavní obsah

Bochánek - loupáček ze Strašeně

8
Další recept, který mě na Labuznik.com lákal k vyzkoušení. Já jej využila pro letošní velikonoce jako mazanec.

Potřebuji
na 1. těsto:
500g hrubé mouky,
4 žloutky,
80g droždí + 10g cukru,
250ml mléka,
rozinky,
kůra z poloviny pomeranče nebo citronu,
sůl.

Na 2. těsto - drobenku:
500g hladké mouky výběrové,
250g másla,
250g cukru.

1 žloutek na potření a mandle na ozdobení.


Nechám vzejít kvásek - z  125 ml mléka, 10 g cukru a dvou polévkových lžic hrubé mouky. Kváskem a dalšími 125 ml mléka zadělám se zbývajícími surovinami řidší těsto č. 1. Nechám nakynout - si jednu hodinu. Do těsta můžete přidat rozinky, ty se ale u nás doma "nenosí."
1
Připravím si těsto č. 2 rozemnutím mouky, cukru a másla na drobenku. Rozložím jí na podložku a zapracuji jí do vykynutého těsta č. 1. Šlo mi to trochu ztuha, proto jsem přidala navíc 4 lžíce mléka.
2
Nešetřili jsme ruční prací, hnětací robot pro tentokrát zůstal ve skříňce. Ale je to makačka.
3
Vypracujeme do hladké koule. Zprávně vypracované těsto se pozná, že se mu na povrchu tvoří malé vzduchové puchýřky. Myslím, že my jsme to trochu ošidili, ale nevěděla jsem, jestli by se pak nenarušila "loupáčkovost" bochánku.
4
Zakryjeme a necháme opět kynout, podruhé téměř dvě hodinky.
5
Uděláme dva bochánky, pomažeme žloutkem a ozdobíma půlkami mandliček. Necháme ještě patnáct - dvacet minut nakynout a pak je upečeme pečeme zvolna ve střední až mírné v troubě - asi 160 C.  Trvá to asi hodinu. Jestli jsou bochánky pečené, zkoušíme v prostředku špejlí.
6

Myslím, že já jsem pekla příliš zprudka - zprvu asi 180 C. Bochánky mi praskly, téměř po celé délce. Naštěství se uvnitř bochánků nevytvořil "brousek." Příště raději vytvořím čtyři malé.
7
Chutnají, protože mizí zázračnou rychlostí.
Mazanec, který se mi zaručeně vždy povede, je ten po bílém víně voňavý. Jestli chcete ochutnat mazanec, který je rakouskou tradicí, upečte si reindling.
Veselé velikonoce! 

Komentáře

  1. Nádherné voňavé bochánky plné křupavých mandliček. Hned bych si dala říci a ani by mi nevadilo, že jsou trošku popraskané. Foto před pečením vypadá opravdu mistrovsky, škoda že poprasakly, ale někdy to člověk prostě neuhlídá. Hlavní je, že chutnají. asi si na příští Velikonoce střihnu jejich premiéru, protože vypadají vážně lákavě.

    OdpovědětVymazat
  2. Ty mandličky jsou krásně dekorativní...povedly se.

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Přemýšlela jsem, jestli bochánek vůbec nastřihávat do kříže, možná se těsto na to nehodí. Ale příště zkusím méně vytopenou troubu na začátku. Dříve jsem bývala opravdu velký perfekcionalista, ale teď už se z nezdaru nehroutím .

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Děkuji, vypadají tak vesele kropenatě.

    OdpovědětVymazat
  5. Vypadají nádherně, ty mandličky jsou určitě velice chutnou ozdobou! A ty malé ručičky pomocníčka jsou moc milé.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!