Přeskočit na hlavní obsah

Medová marináda na grilované maso

Léto !?
Slunce, voda, koupání a …………. g r i l o v á ní ! ! !
Nejnovějším objevem naší grilovaní kuchyně je medová marináda z pánské jízdy naší hlavy rodiny. Nešlo jinak, než jí hned vyzkoušet.

Medová marináda na maso, pro 1- 2 kg masa:
Nejvhodnější je pěkný kousek lehce prorostlého masa - krkovice, hodí se libový bůček, ale i tradiční kuřecí prsa pro děti nejsou špatná.

1x sojová omáčka - celá lahvička 170 ml,
1/2l oleje - dala jsem jen ¼ a bohatě stačí,
3 lžíce solamylu,
4 vrchovaté polévkové lžíce medu,
1 polévková lžíce cukru,
2 polévkového lžíce octa (třeba balsamico rosso)
trošku chilli (opatrně jsem přidala jen čtvrtku čajové lžičky, aby děti nepálila ústa, pro dospělé bych se nebála ostřejší chuti a vrazila bych do marinády lžičku celou),
1 hlavička česneku - stroužky oloupat a prolisovat.

Maso jsem naporcovala, lehce naklepala paličkou a naložila do marinády. Je potřeba nechat minimálně 1 den odležet. Při grilování jsme plátky potírali zbylou marinádou.


Grilování na dřevěném uhlí (pár poznámek z mého "chytrého" sešitu)
- grilujeme na rozpáleném dřevěném uhlí, pokrytém vrstvou bílého popela - to je asi 20 minut po zapálení. Nejprve na gril položíme grilovaní mřížku a to 15 minut před začátkem grilování masa.
Přibližná doba grilování:
Jehněčí kotlety: středně horká teplota, z jedné strany 3 až 5 minut, z druhé 15 až 18 minut,
Vepřové kotlety: středně horká teplota, z každé strany 12 až 15 minut,
Vepřové kostky(ražniči): o velikosti 3x3 cm, při středně horké teplotě 15 až 20 minut, průběžně otáčet,
Ryby: větší pečeme půlené nebo porcované v alobalu, kapr při střední teplotě 8 minut; pstruh v celku při střední teplotě 15 až 20 minut.
Jednoduchý test na určení teploty roztopeného grilu: podržte ruku nad mřížkou, vydržíte-li:
2 sekundy - velmi horký gril,
3 sekundy - středně horký,
4 sekundy - střední teplota, grilujeme zvolna,
5 sekund - nízká teplota.



Nejlepší je pozvat si na radu odborníka a tím Drobek a jeho světová barbecue kuchařka zaručeně je!

Ke grilovaným dobrotám si rádi dáváme těstovinové saláty. Tentokrát pro jsem jemnější chuť masa doplnila pikantnější česnekovo-oreganovou přílohou.

Těstovinový salát se zeleninou:
1 balení těstovinových mušliček = 500 g conchiglie rigate,
1 konzerva kukuřičných zrn = cca 240 g,
2 rajčata,
2 papriky,
naťová cibulka,
sůl,
koření: granulovaný česnek, dobromysl obecná nebo bazalka
1 bílý jogurt (cca 180 g bílého jogurtu) a stejné množství majonézy,
polévková lžíce dobrého oleje.

Zeleninu nakrájím na malé kostičky.Uvařené těstoviny - samozřejmě al dente - promíchám s olejem a
zeleninou, Přidám jogomajo, někdy majojogo
(jogurt smíchaný s majonézou), lehce osolím, podle chuti přidám sušený česnek (asi slabou čajovou lžičku) a rozemnuté oregáno.

AL DENTE
- obecně převzatý italský kuchařský termín pro suroviny, které jsou uvařeny správně: tzn. jsou měkké, nerozvařené, ještě přiměřeně tuhé "na skus". Nejčastěji se tímto způsobem hodnotí uvařené těstoviny a rýže.

Oregano
- český poetický název je dobromysl obecná - podporuje trávení, používá se při bolestech hlavy, při nachlazení a kataru dýchacích cest, revmatismu, nechutenství a v neposlední řadě - při sexuálních poruchách.
Použití: s mírou, ve velkých dávkách působí nepříznivě na nervovou soustavu. V italské kuchyní je oregano (italsky origano) neodmyslitelné.




Komentáře

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.