Přeskočit na hlavní obsah

Z koláčové formy, s mangoldem i višněmi

Mangold je bezvadné lupení. Kdybych jej nedostala v jedné bedýnce, asi bych na něj nenarazila doposaváď a kdybych narazila, nekupovala bych. A byla by to velká škoda.


Koláč s mangoldem
Na náplň koláče:
600 g čerstvého mangoldu, omytého a očištěného od špinavějších stvolů,
2 vejce,
250 ml smetany,
10 dkg másla,
sůl a pepř,
200 g Nivy, nebo lepšího plísňového sýra.

Na těsto jsem nahmátla kuchařku Jany Martinicové - Francouzská kuchyně z antikvariátu. Nechtělo se mi zapínat počítač a vyhledávat své osvědčené recepty Jo, tak to mám já, neustále v činnosti, ale nic není v pořádku a ladu a skladu. Rozhodně se ode mne nedá čekat vyrovnaná kartotéka receptů. Mám svojí kupu sešitů, kníh i vytisknutých papírů, vše se vyskytuje volně v prostoru. Vždy si ale vizuelně uvědomuju, kde co najdu. Jedním slovem bordelář. Byla bych šťastná za přívlastek kreativní. Jmenovanou kuchařku vydalo nakladetelství Merkur Praha v roce 1981 a hoplá, hned jsem pohořela:

Křehké těsto:
25 g mouky,
12 a 1/2 dkg másla,
2 dl vody - tady mě už něco mělo kopnout,
špetka soli.

Je to jasné, těsto plavalo, tak jsem přisypávala mouky, dokuď se nezačalo tvářit, tak jak jej znám obvykle. Nechala jsem jej zatuhnout v lednici a dala se na mangold. Očisti, nakrájen na centimetrové pruhy, povařit pět minut ve slané vodě. nechat vychladnout. Prošlehala jsem vejce, smetanu a změklé máslo, vmíchla do mangoldu, osolila, opepřila. Těsto jsem rozválela, do fomy vložila pečící papír, těsto na něj vložila a snažila jsem se jeho okraje zachytit na rantlíku formy, aby mi při pečení nesjelo naformně dolů. Předpekla jsem jej na 10 minut při 180 °C. při dně formy jsem před pečením těsto propíchala vidličkou. Předpečené jsem vytáhla z trouby ven, naplnila vaječno-smetanovo-máslovo-mangoldovou směsí, na povrchu jsem koláč doplnila sýrem, nakrájeným na plátky a a ozdobila rajčetem na měsíčky. Záměrem jsem chtěla rozdělit chutě, aby sýr v jedné vrstvě dominoval, ale v té druhé aby zbyl prostor pro mangold. A poměrně se povedlo, dopékala jsem další dobré půlhodiny, dokud náplň neztuhla a povrch nezezlátl. Příště bych dala mangoldu do náplně o dobrých deset deka méně, šlo mi to už vrchem a předpečený korpus náplň už těžko zachytával.

Dalším zpracovávaným produktem byly višně. Nejdříve jsem je pasovala na černé třešně a měla s nimi velké úmysly, i dva balíčky mandlí jsem koupila, když jsem je doma otevřela, mohly mi zůstat oči pro pláč - mandle napadné červy v jednom balíčku, v druhé pochybně ohlodané, sice bez hmyzu a jeho jiných stádiii, ale pasovala bych to na zoubky myší. Neštěstí se změnilo ve vztek a Pate Brise v třenou blublaninu piškotovou z Velké kuchyřky od Viléma Vrabce.


Na piškot:
4 vejce,
8 dkg pískového cukru,
kousek citronové kůry,
10 dkg polohrubé mouky,
2a1/2 dkg másla.
30 dkg višňí,
trochu tuku na vymazání a hrubé mouky na vysypání formy,
nebo použijte pečící papír.

Žloutky s polovnou dávky cukru a trochou natrouhané citronové kůry utřu do pěny. V robotu a nechám klidně dvacet minut, pěna je pěna. Z bílků ušlehám pevný sníh a do něj pak půl minuty zašlehávám druhou polovinu cukru. Pak sníh spojím se žloutky, zasypu moukou, kterou pár tahy ode dna mísy zapracuji a těsto zároveň provzdušním, nakonec přidám vlahé máslo. Těsto vliju do formy, pokladu vypeckovanými višněmi, bodla jsem na jejich obalování v mouce, mám občasnou neblahou zkušenost, že se mouka na vypeckovaném ovoci zežmolkovatí a pak při pečení ztvrdene, nic moc dobrého. Višně mi na dno neklesly a přikládám do na vrub dobře utřeným, pěnovým žloutkům. Peče se ve středně vyhřáté troubě do růžova. Středně vyhřátá trouba pro mě znamená cca 180 °C. Mám takový piškot ráda, ač je suchý, šťavnatým višním sloužil jako bezpečný podklad. Tak dobrou chuť!


Komentáře

  1. Krásné koláčky, obdivuju tvůj pečící zápal, já se v těch vedrech zmůžu tak leda na zmrzlinys. Ale v plánu mám i slaný koláč - cuketový s domácí ricottou.
    Jinak višně jsou super, já letos docela úpěla pod jejich nadúrodou, ale úpělo se mi krásně

    OdpovědětVymazat
  2. Krásné koláče :) Přiznám, že mangold jsem ještě nejedla, ale jak vidím ten koláč, neváhala bych ani vteřinu :) K višňovému není co dodat, vypadá báječně!

    OdpovědětVymazat
  3. Mangold kdysi pěstovala tchýně místo špenátu. Ale to jsem ještě nevěděla co s ním.
    Jinak souhlasím s pojmem kreativní. Já to mám podobně. Jen si nepamatuji až tak úplně přesně kde který recept mám. Já vím přesně jaký recept, ale jen "tuším", kde asi je!!
    Závidím krásnou koláčovou formu.

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Díky, od koláčové fachmanky mě pochvala moc těší.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Toto pečení je nutností, abych zpracovala dodané suroviny. Jedny hodně staré višně mám stále v lednici, naložené v rumu, už ani "lák" nemají. Na vánoce je cpu do marcipánu a čokolády. Do kuliček.

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: A, vítej do spolku, jsem ráda, že se ke mě někdo v kreativitě přidá !

    OdpovědětVymazat
  7. Náhodou obojí vypadá dost jedle. A mangold miluju, jen ho letos na zahrádce nemám
    A právě jsem vytáhla z trouby švestkový koláč ve stejné formě

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!