Přeskočit na hlavní obsah

DD dort

Opět jsem něco slíbila, těm žadonícím dětským očím málokdy dokážu odolat, i když se pak stokrát proklínám, protože narvat si do osobního rozvrhu pečení dortu není žádný med. Trochu tak se sestrou "hujeříme," ale největší podíl na tom mají dvě sedmileté školačky. S hujeřinou začala kupodivu má nejmladší sestra, která je ještě jednou tak časově vytížená, než já. Upekla do třídy rovnou dvě bábovky z Hello Kitty formy. Zasloužený obdiv, který moje neteř Anežka sklidila ve třídě určitě inspiroval mojí dcerku Annu a ta si vymyslela rovnou dort. Bác. Jenže pečte dort jen tak, bez příležitosti. A tou nejbližší se stal svátek dne dětí. 1.6. naštěstí třída vyjela na návštěvu kina, tak naštěstí pro tvoření dortu připadl celý víkend a vše mohlo proběhnout v klidu. I tak mi tekly nervy, ale to už je druhá kapitola.





Dostala jsem jasně definovanou představu, dort třípatrový, nejvyšší patro musí tvořit srdce, zdobený bílou a čokoládovou šlehačkou. Tři patra při té pěkné letošní ceně vajec, hmm...
Muselo mě něco zhora osvítit, protože jsem sáhla po kuchařce Kouzlo dezertů Mirky Slavíkové. A objevila jsem recepturu na dortový korpus, která je naprosto jednoduchá, téměř bezpracná a výsledek je famózní:

180 g cukru (krystal, krupice),
6 vajec,
50 ml oleje,
150 g mouky hladké,
kůra nastrouhaná z jednoho citronu.

Celá vejce jsem klepla do šlehací mísy robotu, přidala cukr a 20 minut nechala třít. Doba tření elektrickým šlehačem se nemá ošidit. Ke konci tření - já na poslední minutu - se přidá olej a citronová kůra. Pak si našlehanou hmotu přendám do mísy a zlehka do ní měchačkou, nebo stěrkou, vmíchám prosátou mouku. Nesmíme vmíchat mouku elektrickým šlehačem! A je to může se péct, půlhodinu při 180 ºC.
Těsto jsem rozdělila do tří forem - do té nejmenší dortové o průměru 24 cm s odjímatelnou obručí, do kastrůlku o průměru 15 cm a silikonové formy ve tvaru srdce. Kovové formy mám na dně vyložené pečícím papírem ve tvaru jejich dna, střiženém na míru a pak vymazané máslem a vysypaném hrubou moukou. Silikonovou formu jsem lehce vytřela olejem. Pekla jsem kratší dobu, čekám, až se těsto ve formě lehce odtáhne od strany formy, vznikne minimezírka. Do těsta ani nepíchám špejlí. Po upečení hned vyklopím na mřížku a sloupnu z upečených korpusů papír. Nechám vydýchat do večera. Večer pokračovalo promazávání a zdobení, padla na to polovina jahodového džemu Schwartau, dvě 250 ml šlehačky bílé, ušlehané se ztužovačem a jedna 250 ml šlehačka pařížská (šlehačku svařím se dvěma polévkovými lžícemi kakaového prášku a jednou cukru, pak nechám vychladit v lednici). Na zdobení pařížskou šlehačkou cukrářským sáčkem a především na olizování všecho zbylého mazacího materiálu se okamžitě zjevila jedna malá pomocnice. Krájenými plátky jahod jsem zdobila dnes ráno v 5 hodin, aby se náhodou šlehačka od jahod růžově nepromáčela.

Jestli jste se někdo doposud bál domácího pečení korpusu na dort, neměl na to chuť, čas, nebo odvahu, rozhodně doporučuju recepturu Mirky Slavíkové vyzkoušet, jednodušší to už být nemůže. Tak ať se podaří.

Komentáře

  1. Jsi úžasná, milující a obětavá matka a můžeš na sebe být hrdá! Ten dort je překrásný a Anička určitě bude ve třídě za hvězdu :)
    Ale stejně jsem ráda, že moje děti už jsou dospělé...

    OdpovědětVymazat
  2. Díky, opravdu se těšila velké pozornosti- musela jsem jí včera předčasně vyzvednout z vyučování, tak mi děti za odměnu zaspívali s kytarou "Polámal se mraveneček" a pět mrňousů - převážně chlapců stále opakovalo, jak moc dobré to bylo. Jahody, šlehačka, to by nemělo zklamat. Jsem zvědavvá, do jaké vlny se to školní pečení zvrhne, aby to za chvíli nebylo sele na rožni?

    OdpovědětVymazat
  3. Teda ty jsi vážně borec! Teda borkyně A já ych chtěla být dítko školou povinné a mít takovou úžasnou mámu.Lehký nadýchaný piškot, sladké šťavnaté jahody a pařížská šlehačka - to je prostě neskutečná doborta pro všechny věkov kategorie.

    OdpovědětVymazat
  4. Dort je vážně nádherný hned bych si dala ale s tím vzhledem něco udělej je otřesný!

    OdpovědětVymazat
  5. [3]: Číst slova chvály od superborkyně nejen sladkého pečení, to zahřeje a potěší dvojnásob.

    OdpovědětVymazat
  6. [4]: Myslíš vzhled blogu? Tak to chápu z konceptu věty.

    OdpovědětVymazat
  7. Vypadá hezky - děti byly jistě nadšené, milují patrové dorty! Tuhle mě v magazínu A. odradilo, jak se mají patra vyztužovat a podpírat, aby se vše nepropadlo, konstukce s brčky a obalenými papírovými talířky mi přišla obludná - takže to byl úspěch, že se ti patra nerozjela!

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: On to byl malý dortík a slehačka je lehká .

    OdpovědětVymazat
  9. Krásný dort, i já už jsem ráda, že dorty dětem do školy nepeču! Ty nervy si ještě dovedu živě představit!
    Knížku Kouzlo dezertů mám doma, dík za připomenutí, budu ji muset opět oprášit!

    OdpovědětVymazat
  10. Téda dort Fešák:),klobouk dolu!To je vtipný jak ty naše holky umí manevrovat s matkama:),hujeření zdar!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr