Přeskočit na hlavní obsah

Svatomartinské rohlíčky... raz, dva?

Jednou z tradic, která patří ke svátku svatého Martina, bylo pečení svatomartinského pečiva - rohlíků. Symbolizovaly podkovy (určitě bílého) koně, na kterém by svatý Martin měl jedenáctého listopadu přijet.

Toto jsou podkovy, které jsem pekla pro mého Martina. (Možná i jemu časem naroste svatozář). Příprava těsta je velmi snadná, mějte jen trochu trpělivosti s jeho lepivostí. Potřebuji:

Na těsto:
400 g hladké mouky,
1 Heru, nebo máslo 250 g,
1 zakysanou smetanu 190 g.

Z tohoto těsta napeču dva plechy rohlíčků.

Na potření rohlíčků: 1 vejce.

Na obalení rohlíčků:
moučkový cukr ovoněný vanilkou, nebo vanilkovým cukrem.


Mouku, Heru odpočinutou při pokojové teplotě a zakysanou smetanu vypracuji do koule. Rozdělím na čtyři díly a každý zabalím do potravinové fólie. Nechám v lednici odpočinout minimálně dvě hodiny, až jeden den.

Na plnění rohlíčků si připravím si makovou nádivku:

200 g mletého máku a 100 g cukru zaliju 100 ml vařícího mléka. Nádivka by neměla být řídká, zahustit jí můžu nastrouhanými dětskými piškoty. Nádivku ovoním strouhanou kůrou z chemicky neošetřeného citronu. Stejným způsobem, jen bez přidání citronové kůry, lze připravit ořechovou náplň. Pokud máte dobře hustá, švestková povidla, budou rohlíčky pikantnější.

Vyndám těsto z lednice, každý díl těsta rozválím do kruhu. Čím je kruh pravidelnější, tím jsou rohlíčky úhlednější. Kruh rozdělím na osm trojúhelníků. Pomocí dvou lžiček na ně kladu nádivku a balím do tvaru rohlíčků.


Zabalené rohlíčky potřu rozšlehaným vejcem.


30 minut peču v troubě vyhřáté na 200C do zlatova.



Ještě horké rohlíčky obaluji v moučkovém cukru. Než je naložím na mísu, nechám je vydýchat, aby nezvlhly.



Svatý Martin je patronem vojáků, žebráků, vinařů, tkalců ... a hus. Paradoxem je, že je jich nejvíce pobito právě na oslavu jeho svátku. Jediná husa, která dnes bude stát na našem stole, je tato:



Dnes můžeme poprvé ochutnat letošní první, mladé víno. Na český trh letos vinaři dodali jeden milión lahví. Máte už také alespoň jednu doma?


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
O Martinovi pod čarou:
Martin, Martek, Martík, Marťan, Máťa, Martínek, Marty, Martoušek.

Martin dnes patří v českých zemích mezi nejčastěji volená mužská jména. Navázal tak na svou někdejší popularitu v 11. - 18. stol. K jeho oživení zhruba před 50 lety přispěla celoevropská módní vlna a patrně i jeho mezinárodní podoba. Martin pochází ze jména Mars, což byl římský bůh války. Je tedy vlastně "Martův, zasvědcený bohu Martovi," přeneseně "bojovný, bojovník." Možná i proto jméno působívá mužně, vzbuzuje dojem člověka, který ví, co chce. Martin je znám též jako "apoštol Galie," patří totiž k francouzským národním světcům.

Komentáře

  1. Slaďoučké rohlíčky vypadají nádherně a jen se na ně sbíhají sliny. Přesně bych si je dovedla představit na nedělní snídani přímo do postele, s hrnkem horké kávy nebo kakaa.

    OdpovědětVymazat
  2. Krásná manufaktura na krásné rohlíčky . Jen bych prosila jeden plech s oříškovou náplní, adresu dodám

    OdpovědětVymazat
  3. Ve Tvém podání vypadá výroba takových krásných rohlíčků jako hračka   To musela být vydařená oslava svátku. "Vojáci" na plechu vypadají jeden jako druhý a fotky jsou čím dál lepší. Tak připíjím na zdraví!
    P.

    OdpovědětVymazat
  4. Máš je opravdu pěkné! A to krásné dvojrádélko, to jsem snad ani ještě neviděla...

    OdpovědětVymazat
  5. [5]: To jsou jen tak lichotivě v záběru.

    OdpovědětVymazat
  6. [6]: Dvojradélko pořídil můj muž. Jak ho to napadlo? Nevim...

    OdpovědětVymazat
  7. budem ich robiť v sobotu, ozvem sa,dovi

    OdpovědětVymazat
  8. [9]: Tak to jsem zvědavá

    OdpovědětVymazat
  9. Vloni jsem dělala rohlíčky poprvé,místo máku jsem použila povidla,byly výtečné.

    OdpovědětVymazat
  10. [11]: To těsto je takové chuťově nijaké - myslím, že pikantnější švestková povidla mu sluší více, než jemný mák, s ním rohlíčky spíš připomínají vánoční cukroví. Moc děkuji za komentář.

    OdpovědětVymazat
  11. Vypadají úžasně! Nezkoušela jste nějakou jinou variantu mouky? Nedovedu si představit, že je "tenkrát" dělali z vymýlané bílé hladké mouky... Nemáte nějaké informace o původním receptu? Možná to risknu a zkusím špaldovou jemnou...

    OdpovědětVymazat
  12. Nezkoušela a nejsem ani vhodný rádce, řídila bych se ozkoušenými recepty s celozrnnými moukami - třeba na vánoční cukroví, celkem se vyzná http://leblogdepipi.blog.cz/1212/celozrnne-rohlicky-obzvlaste-mekounke.
    "Tenkrát" to stejně nešidili, tak jako já, pekli kynuté z jemnějšího koláčového těsta. Doporučuju opravdu mák namíchat se švestkovými povidly nebo pikantní rybízovou marmeládou, aby rohlíčky nebyly jen tak fádně sladké, právě tak, aby vystrčily pikantní růžek.

    OdpovědětVymazat
  13. Myslím si, vyválet je menší, drobnější a naplnit oříškovou nádivkou, byla by to moc dobrá varianta vánočního cukroví. A není to piplačka, vyrábějí se pěkně. Hodně štěstí při pečení!

    OdpovědětVymazat
  14. [14]: Děkuji moc! Už jdu na ně...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!