Přeskočit na hlavní obsah

Bramborové knedlíčky z horkých brambor

Bramborové knedlíky u nás doma hrají prim. Babička je sázela od oka - v chladu jí vždy stál velký hrnec brambor vařených ve slupce. Babička musela zvládnout své zaměstnání, práci v kuchyni, praní prádla bez automatické pračky, zeleninu na zahradě, péči o králíky, slepice, kachny, sušení sena v létě .... Babička neměla čas, každý den vařit brambory, každý den smažit jíšku. Tu si také připravovala ve velkém dopředu na celý týden.
Já od oka bramborové knedlíky neumím. Když mám fofr, koupím knedlíky v prášku. Když si zapomenu uvařit brambory den předem, otevírám kuchařskou knihu - tentokrát tu po babičce - a vařím bramborové knedlíky z horkých brambor. A poctivě vážím, od oka jsem totiž už "vařila bramborovou kaši."


Na těsto potřebuji:
80 dkg horkých brambor,
40 dkg krupice,
1 až 2 vejce - neb jen žloutky,
1/2 lžíce soli.

Na omaštění knedlíků je třeba:
10 dkg sádla, slaniny, nebo másla.

Brambory oloupu a uvařím do měkka.
Do horkých brambor přisypu krupičku, ale hrubá krupice je lepší, knedlíky jsou pak nadýchanější. Poctivě rozšťouchám brambory s krupičkou a čekám, až směs vychladne. Pomáhám jí promícháváním vařečkou. Nechci si spálit "pařátky" při koulení kuliček.

Do vychladné směsi vmíchám vejce, sůl a kostičky z housky osmažené na másle. Měla jsem čas i náladu, tak jsem je přidala.

Z těsta tvořím malé knedlíčky, tak o průměru tří centimetrů. Ty jsou vařené v cukuletu. Stačí je vložit do vařící, osolené vody, zamíchat, aby se nepřilepili ke dnu a počkat, až vyplavou. Vyndavám je pomocí drátěné naběračky, každou kuličku napíchnu na nůž, aby z knedlíčku odešla pára a šup s ním do mísy. Promašťovat knedlíky, myslím, není třeba, nelepí se a vždyť jdou v okamžiku na talíř s pečínkou.

Knedlíčky jsou velice jemné. Těsto by se určitě hodilo na šlejšky, na nočky do italské kuchyně a určitě na ovocné knedlíky, jak doporučuje kuchařská kniha.

Tip na vaření bramborových knedlíků:

Aby se knedlíky nerozvářely a nebyly slizké, můžou se před vložením do vařící vody obalit v bramborové moučce (škrobu).

Nebo se jedna lžíce bramborové moučky přidá rovnou do vařící vody určené na vaření knedlíků.

Komentáře

  1. Knedlíčky vypadají velmi zajímavě. Společně s masem to musí být velká dobrota. Krásně zašlá kuchařská kniha tomuto receptu dává ještě větší starobylý náboj a babičkovskou příchuť. Jsem prostě bramborová  
    Dala bych si hned!
    P.

    OdpovědětVymazat
  2. Podobně jako Papaja, ani já bych se nemusela nechat dvakrát pobízet do těch knedlíčků.  A věříš, že ani pečeně by nemusela být?  Stačila by mi jenom osmažená cibulka. Dva minikomentáře k fotce č. 2:
    1) kuchařka v salátovém vydání je to nejhezčí, co jsem v poslední době viděla a 2) skorodvojče téhle kuchyňské váhy se mnou cestovalo do Ameriky, když jsem se sem stěhovala (slouží mi věrně dodnes).

    OdpovědětVymazat
  3. Krásné bramborové knedlíčky s krásnou starou kuchařkou. Přesně jako by se člověk vrtáil do svého dětsvtí a byl u babičky na prázdninách. Úplně cíítm tu vůni. Na knedlíky vůbec nejsem, ale tyhle mi jsou sympatické.

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: Brambory mám také moc ráda, vlastně jsme na nich "vyrostli."

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Jsem moc ráda tak krásné minikomentáře, to jsou ale náhodičky Já mám v poslední době pocit, že to moje vnitřní štěstí svázané se vzpomínkami na mé dětství u babičky bych nějakým způsobem měla zachovat a předat mým dětem. Zachovat to i pro sebe vizuelně, co je teď, nemusí být za 2 roky samozřejmostí.

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Bramborové knedlíky jsou nej...

    OdpovědětVymazat
  7. Take jsem spise na bramborove. Nejlepsi dela moje babicka v Plzni a pak moje mamka.
    U nasich by se urcite nasla i tato vaha, pamatuji si ji dobre
    Ale v nasi digitalni dobe je asi nekde ve sklepe. Toz si o ni reknu. Zase se budou divit nac potrebuji ten stary kram, jako nedavno starou sifonovou a slehackovou lahev :- )))

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Také mi vždy nejvíc chutná u maminky.

    OdpovědětVymazat
  9. BoženaSoukupová15. května 2015 v 7:23

    Tenhle druh knedlíků mám nejraději. Taky je tak dělám, jen je tvaruji do válečku.Mohou se také dělat šišky nebo velké koule. Jen jedna poznámka: když se dělají knedle z horkých brambor, musíte dát vařit vodu s předstihem. Knedle musí do vroucí vody okamžitě po vytvarování. Čím déle těsto na vále propracováváte, tím déle si s ním pak můžete pracovat. Třeba plnit masem a pod.Těsto vydrží tuhé, než dokončíte poslední knedlíček. Pak ale musí do vody všechny naráz! A s tím škrobem do vody je to bezva, fakt jsou potom hezky hladké a neoslizlé.

    OdpovědětVymazat
  10. [10]: Rychleji se uvaří, když jsou ve válečku, že? Také je tak dělám, když jdou na stůl jako knedlíky "klasické přílohové velikosti." Válečkové knedlíky tvoříme po rodinné větvi z tatínkovy strany. Děkuji za tak pěkný a doplňující komentář. Bramborovým knedlíkům zdar !

    OdpovědětVymazat
  11. [9]: Super stránky, děkuji za tip!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!