Přeskočit na hlavní obsah

Kynutý ovocný koláč na plech, ten nejlepší

Moji milý čtenáři, doufám, tedy doufám, že nějaké mám. Ode dneška zavádím novou rubriku. Dejme tomu takový páteční newsletter, s aktuálním sezóním tipem na víkendové pečení. Moučníku. Už dříve jsem se tu na mém blogu svěřila s mým sobotním rituálem z dětství, k obědu bývala sytá polívka a sladký moučník nakonec.

A premiéru si odbyde to nej, nej, nejúžasnější kynuté těsto, které jsem měla tu čest poznat. Ovocné koláče na celou šířku a délku plechu jsou v létě velice in. Tak trochu jsme si do toho léta jednou nohou našlápli, i když já zatím ze zahrádky sklízím jen rebarboru. Vyzkoušla jsem už spoustu receptů, z velice ověřených i tradičních kuchařek, které fungují moc dobře. Mám na mysli třeba kynuté lité těsto na plech z Kuchařky naší vesnice.


Tento recept je ale ještě lepší, ocitnete se v situaci, kdy vůbec nechápete, jak jednoduchou změnou poměru ingrediencí získáte jiný chuťový rozměr. Luxus, který je právě čerstvě uzrálemu ovoci tím správným partnerem.

Recept jsem získala z klubu přátel, od velice milé, pracovité a skromné Míši S. Š.:

Koláče vhodné na pouť, posvícení i jiné svátky podle Hany Sedláčkové a její knihy Kuchařka české šlechty:


"Celé desetiletí (1947 - 1957) strávila autorka jako podnájemnice u sester Zdenky a Berty, princezen Lobkowiczových, které si i ve ztížených životních podmínkách zachovaly neobyčejnou noblesu v přístupu k lidem, ve vedení domácnosti i při stolování. Pro Hanu Sedláčkovou, která se tehdy stala téměř součástí jejich šlechtické rodiny, to byla škola života, získala tu však i základ své budoucí profese odbornice v oboru gastronomie. Půvabné střípky autorčiných vzpomínek ozvláštňují knihu plnou znamenitých, léta uchovávaných receptů."

Na dva plechy ovocných koláčů si připravte:
1 kg polohrubé mouky,
500 ml mléka,
3 žloutky,
200 g másla,
200 g cukru,
špetka muškátového oříšku (miluju jeho jemnou vůní),
60 g droždí,
špetku soli,
1 sáček vanilkového cukru.

Zaděláme kvásek - drožkí rozdrobit do misky, přidat do vyšší misky, lžíci rozetřít na kašičku. Přidat trochu vlahého mléka (v mléce můžete místo teploměru podržet vlastní prst, mléko nesmí hřát, ani chladit, teplota tak akorát jako na koupání miminka). Přiměřeně přidáme polohrubou mouku, abychom získali kašičku, na 100 ml mléka asi jedna, dvě polévkové lžíce polohrubé mouky. Kvásek se nechá přibližně patnáct minut zkynout , vyskočí opravdu vysoko, nepodceňujte objem misky. Mléko i mouku odebíráme z celkového množství ingrediencí, uvedených v předpisu.

Koláč můžete zadělat v domácí pekárně podle jejího návodu na kynuté těsto - tekuté ingredience dospod, sypké navhh.

Nebo v hnětacím robotu, nebo ručně, v tomto případě je postup zadělávání těsta stejný.
Do mísy nasypeme mouku, cukr, sůl, trošku strouhnutého muškátového oříšku, přidáme zbylé vlažné mléko, kvásek, žloutky. Zapracujeme do hmoty a když se mouka s mlékem spojí, teprve přidáváme rozpuštěné opravdové máslo.

Na teplém místě necháme zkynout, v té době dvakrát nakynuté těsto, které dvakrát zvětšilo svůj objem, propícháme, to znamená termín srazíme, aby změnilo svůj objem na ten nejubožejší kousek. Vykynuté těsto rozplácáte pomocí svých dlaní po celé šířce a délce pečícího plechu. Plech vyložíte pečícím papírem nebo vymažete tukem - máslem, sádlem, nebo stolním olejem.

Povrch koláče pokryjete ovocem (zpočátku sezony rebarborou, pak nastává čas rybízu, meruňěk, borůvek, a na podzim švestek). Zasypete drobenkou (kolik hrubé mouky, tolik cukru a másla tak akorát, aby se hmota rozsýpala. Na jeden plech dávkuju dva hrnky mouky a cukru, necelý hrnek rozpuštěného másla).

Jak je koláč hotový na plechu, zakryju ho utěrkou, aby ještě v pohodě nakynul, v tomto okamžiku zapínám troubu, aby se zahřála na 180 St. Celsia. Jakmile trouba dosáhne teploty, koláč do ní šoupnu a pak jen čekám, až z kuchyně zavoní. (Což se mi letos nevyplatilo při prvním pečení rebarborového koláče. Hrál se právě první zápas Česka v mistroství světa v ledním hokeji - proti Švédsku. Do konce první třetiny zbývalo napínavých pět minut a koláč už voněl. Těch pět minut stačilo k tomu, aby se okraje spálily. Tak pozor na to!!!)


Za výslednou skvělou chuť Vám ručím. Lepší koláč jste nejedli! Dobrou chuť!




Komentáře

  1. Pěkná pozvánka na kus sladkého koláče z poctivého kynutého těsta a také nalákání na novou rubriku! Už se těším Dobrá polévka a skvělý moučník skutečně nepotřebují mezi sebou vyztužit hlavním jídlem a mohou krásně fungovat jeden po druhém. Trochu to platí i u nás doma, proto hustější polévky dělávám k večeři a vystačíme si jen s talířem horké polévky, ve které stojí lžíce Každý to rád nemá, ale já tím nikdy nepohrnu. A domácí moučník k tomu. Ten považuji v létě za nejlepší pozdrav z kuchyně a za vřelé poděkování úrodné zahradě. Moc hezký článek! Radost mám i z Kuchařky české šlechty, mám ji někde v knihovničce a zase si v ní ráda zalistuji. Krásné léto plné dobrých polévek a voňavých moučníků přeje Šárka

    OdpovědětVymazat
  2. [1]:Myslím, že si Kuchařku české šlechty pořídím, anotace k ní mě moc zaujala. Někdy opravdu stačí jen pozměnit poměr surovin a výsledkem je jídlo skvělé chuti. Právě nyní je podle mého názoru ta nejlepší doba pro kombinaci polévky a koláče jako hlavního jídla. Když je více práce venku, na zahrádce, polívka je navařená za dvacet minut, nebo z předchozího večera a těsto si kyne v klidu  od rána samostatně. Mám to zavedené z dětství a prázdnin a mockrát se mi to osvědčilo když byly ty naše starší děti malé, před patnácti lety, koláče mizely pod rukama. A platí to dodnes, když máme zase malé děti. Jakmile jde o hlídání, vyplatí se napéct, minimálně palačinky. Ty jedí všechny. Naše děti, to jsou nejen ty vlastní, ale i neteře, synovci a případní kamarádi. Jenom Toník je víc na párek !

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr