Přeskočit na hlavní obsah

Bezový cheesecake, nebo tvarožník

Kvetoucí bez je právě v té nejlepší kondici. Jednu pětilitrovou várku bezového sirupu už rodina vesele vypila, dnes jsem stočila druhou, raději v dvojnásobném množství, do "foroty." A také jsem dnes upekla cheesecake s bezovou příchutí, aby jste i vy měli o víkendu šanci upéct si cheesecake s netradiční sezónní příchutí. Víc, jak těch pár dní už květoucímu bezu nedávám, už teď zlehka odkvétá.


Pekla jsem podle receptu z blogu Maškrtnica. Obvykle u ní sbírám cenné rady pro pečení kváskového chleba a pečiva. Ale i cheesecake Maškrtnica bez pochyby umí:

Den první, příprava, suroviny:


10 květů z keře černého bezu, osobně natrhat, a zpíváme si u toho s Panikou, jsem nahoře bez, Bezděz
220 ml smetany ke šlehání - koupit v obchodě.

Den předem si natrháte deset velkých květů bezu. Květy prohlédněte, jestli se zespodu neskrývají zelené mšice. Černí broučci ani tak moc nevadí, těch se jemným poklepáním snadno zbavíte.
Květy nacpete do zavařovací sklednice, nebo pivního půllitru a zalijete 220 ml smetany ke šlehání.

Den druhý, pečeme cheesecake:

Do trouby umístíme pečící mřížku a troubu začneme zahřívat na 200°C. Dortovou formu vymažete máslem, dno můžete vyložit kruhem z pečícího papíru, střiženého na míru.

Suroviny na korpus:

200 g celozrnných sušenek (použila jsem téměř dva celé balíčky Bebe sušenek - 1 balíček má 130 g),
100 g másla,
lžička hnědého cukru.

Sušenky jsem nadrtila v robotu nástavcem sekáčku na maso. Pak jsem přihodila máslo a cukr a drtila dál, dokud se hmota nezačala pojit. Má se přidat lžíce mléka, pro lepší spojení, vynechala jsem zcela bezdůvodně (to bude ten pankáč ve mě ;-) )a žádné velké škody to nenadělalo, ani při vyndavání dortu z formy, ani při krájení jednotlivých porcí. Korpus se jen lehce drobil, ale toho drobení můžeme kreativně využít při krášlení jednotlivých porcí.

Sušenkový základ prsty rovnoměrně vtlačíte do formy, vytvarujete mírně zvýšené okraje, které budou tvořit stěny pro tvarohový krém. Formu se sušenkovým základem vložte do trouby a deset minut zapečte.
Po tuto dobu si připravíte sýrový krém z mascarpone nebo ricoty = náplň cheesecaku, nebo z tvarohu = náplň tvarožníku.

Suroviny na náplň:

smetanu s naloženými bezovými květy,
180 g ricotty, mascarpone, nebo tvarohu (použila jsem nízkotučný, jeho tučnost ještě vytuním ho právě tou bezově ovoněnou smetanou ke šlehání),
90 g cukru,
šťáva z jednoho citrónu (přistrouhala jsem i trochu citrónové kůry),
3 celá vejce,
špetku soli.

Nástavec na sekání masa v robotu vyměníte za hnětací háky, do mísy vyklepnete tvaroh (jako já), přes kuchyňskou utěrku přecezenou a vyždímanou smetanu ke šlehání, přidáte cukr a sůl. Necháte promíchávat a postupně přidáváte jedno vejce za druhým, tak, aby mělo každé samostatný čas spojit se s tvarohovou hmotou. Dochutíte citronem a citrónovou kůrou.
Do varné konvice si dáte vařit vodu. Do trouby pod mřížku si umístíte hluboký pekáč, do kterého následně nalijete 2 litry vařící vody. Vyndáte dortovou formu se zapečeným korpusem a snížíte teplotu trouby na 170 °C. Náplň nalijete na korpus, do výšky jeho předpečených stěn. Pokud vám zbyde trocha toho krému, jako mě, rozdělte ho třeba do silikonových mističek, jako já. Upeče se v něm jako bezvadný tvarohový nákyp.


Všechny formy a formičky vraťte do trouby a pečte dalších 30 minut, v páře nad horkou vodou. Správně upečená náplň cheesecaku, nebo můj tvarožníku, má být zpevnělá, ale při manipulaci se má trochu rosolovitě klepat.

Suroviny na dokončení chesecaku:

150 g kysané smetany.
jedno bezové květenství na dekoraci.

Upečený dort potřete kysanou smetanou (nebo tučným jogurtem, jako já). Natírka funguje tak trochu jako makeup. Krásně vyrovná, vyhladí a zušlechtí bublinkatý, nebo - může se stát- popraskaný povrch dortu. Pro porovnání si prohlédněte fotografii nad tímto odstavcem a pak tu zušlechtěnou verzi dortu v poslední fotogrfii tohoto článku. Dort nechte v klidu a pokojové teplotě alespoň dvě, tři hodiny odpočinout. Před podáváním ozdobte drobnými kvítky, odstříhanými z květenství.

Na dekorování i dochucení při podávání jednotlivých porcí bezového tvarožníku se mi skvěle hodil bílý balzamikový krém s citrusovou příchutí Kalamáta Papadimitrou. Je to taková kontrastní tečka na závěr, samozřejmě v případě, kdy do náplně dortu nepoužijete všechnu citrónovou šťávu a upečený dort má spíše bezovo-sladkou chuť.


Za nás všechny říkáme ano. Ano, a už zbyl jen jeden kousek. Chesecake k večeři není moc dobrá pocta vyváženému stravování, ale občas se hodí vyhlásit jeden den porušování potravních zvyklostí. Ne? Dobrou chuť!

Komentáře

  1. Úžasný počin, Maruško! Bezový cheesecake jsem obdivovala u Maškrtnice a i u Chez Lucie, nicméně k samotnému sběru jsem se, ostuda ostudovatá, zatím nedostala. A letos se bohužel zase nedostanu, i když bez kvete jak blázen. Máš ho úžasný a slupla bych ho k snídani, obědu, i večeři A proč by nebyl zdravý, je plný bílkovin, zdraví propěšných bezových silic a ta trocha sušenek, vždyť jsou celozrnné, takže je to vlastně děsně zdravej fitnes koláč

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Fitnes koláč, jsi úplný optimista a máš pravdu, na jednu věc se dá koukat ze dvou naprosto rozdílných úhlů, tak proč si vybírat ten trudomyslný. Až na ten cukr, dobrý . Bezový chesecake bych do bezové sezóny zařadila stejně, jako sirup z něj, nebo kosmatice. Má specifickou chuť, která do té kvetoucí a všudypřítomné vůně prostě patří. Za nás palec nahoru!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr