Přeskočit na hlavní obsah

Peciválky, štědrovečerní snídaně

Je to sladké. Naprvní pohled extrémně sladké. Na první sousto taktéž. Na druhé zajímavé, na to třetí extrémně zavání závislostí. To tvrdím natruc všem odpůrcům sladkých soust. Není třeba matematicky měřit poměr cukru v závislosti na ostatním, to se nedá, buď vám chuť sedne, nebo ne. Peciválky se jedí ze společné mísy, všichni se kolem ní sesednou a vidličkou napichují kousky, labužnicky s nimi vytírají sladkou máslovo-medovo-perníkovou omáčku.

Takže den, dva, před Štědrým dnem zaděláte kynuté těsto na vánočku a pokud chcete peciválky . zaděláte v množství rovnou na dvě . Z jedné dávky umotáte vánočku, z druhé nakrájíte malé, centimetrové kousky, jako na malé buchtičky, které ovšem na plech vymazaný máslem, nebo vyložený pečícím papírem sázíte s odstupy od sebe, aby se nespekly. Upečete malé buchtičky:


A schovátě někde na ušlechtilém místě - já nějraději moučníky a dezerty den až dva nechávám nezakryté a schovávám je v pečící troubě - neokororají ani nezvlhnou.


Na Štědrý den se pak vyplatí vstávat extrémně brzo ráno. Nejdříve je záhodno připravit celou konvici nesladké náhražky kávy - čtyři sáčky Melty s pařím v litru horké vody a nechám deset minut louhovat. Alespoň jednu třetinu množství je dobré doplnit mlékem, nejste-li od zárodku velký askteta.


V kastrůlku na kamnech rozpustím máslo - asi jednu osminu a tři vrchovaté lžíce medu - je-li zcukernatělý, není na závadu, ale nesmi se dostat s máslem do varu!


Jakmile je med s máslem rozpuštěný, přidám odpovídající množství perníku na strouhání - také dvě až tři lžíce. Směs se má po jednom až po dvouminutovém provaření zahoustnou a odstavit. To si tak myslím a jelikož vím, jak by mělo chutnat - tak se snažím improvizovat - netvrdím, že dodržuju správý poměr.


Hotovou sladkou omáčku - mohla bych říkat "máčku," jelikož si myslím, že tento štědrovečerní zvyk naší rodiny musí mít původ na Moravě, i když tátova babička, která peciválky dělávala, pochází z Podbořanska - nalijeme na upečené buchtičky - peciválky. Když pečeme z jemného, na máslo bohatého, kynutého těsta, můžeme perníkovo-medovo-máslovou omáčku smíchat s buchtičkami rovnou. Pokud pečeme z levnějšího kynutého těsta, nejdříve buchtičky zalijeme - spaříme - horkou vodou, pod poklicí ihned protřeseme a ihned slijeme horkou vodu pryč a ihned zalijeme sladkou omáčkou.


Promícháme a ihned s horkou, neslazenou Meltou podáváme k snídani - věřte, nebo ne, z celé mísy zbyly jen dva kousky. Už se nám na náš rodinný, štědrovečerní zvyk podařilo zlákat veškerou novou přiženěno-přivdanou část rodiny. Alespoň za tu mojí můžu tvrdit, že to sladká závislost je. Ovšem s nepostradatelnou součástí - můj příbalový leták doporučuje zapíjet neslazenou náhražkou kávy - naší tradiční Meltou. Jakmile se takto štědře a vánočně nasnídáte, dočkáte se bez oběda, bez přesnídávky, Štědrého večera i se zlatým prasátkem. Možná ...


Štědrý rok 2012!

P.S. Abych nezapoměla, obrázkovou dokumentaci fotil Martin Tomšů.

Komentáře

  1. Oooh, jaká škoda, že jsem o tom na Štědrý den nevěděla, to by byla bašta! Tohle si rozhodně ukládám a příští rok 100% realizuji! Už teď se na ně těším :) Mimochodem s babičkou děláme taky peciválky, ale je to něco úplně jiného - malé kousky kynutého těsta se opečou na peci a pak se obalí v máku s cukrem, taky je to parádní, ale doma pec nemáme, tak jsou pouze u babičky (z trouby to není ono).

    OdpovědětVymazat
  2. Jak už jsem psala na Facebooku, tohle je prostě ohromné. Nádherné a tradiční, se všemi vůněmi Vánoc. Moc se mi líbí rodinný způsob stolování bez servítek, zato s láskou a nadšením. Jsem nějaká nostalgická, sakra Příští rok určitě peciválky vyzkouším, byla by to krásná tradice.
    Moje milá jmenovkyně, do nového roku ti přeji hodně zdraví, radosti a pohody, a spoustu elánu nejen v kuchyni

    OdpovědětVymazat
  3. Pro mne naprostá novinka!
    Přeji jen samé nej... do nového roku 2012!

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: Trochu zkusím popátrat po historii těch našich, od svých rodičů jsem se toho více nedozvěděla. Tak musím ještě na tátovu tetu. Právě o peciválkách s mákem - nebo se jim také říká pařené buchtičky - vím, jen to, co jsem zatím načetla z internetu, že byly zvykem právě na Moravě. Nikdy to nebyl úplně přesný recept, jako na ty naše, třeba ty naše byly postupem času upraveny do této podoby, kterou připravovala určitě tátova máma a babička. O peciválkách, pečených přímo na plotně pro změnu slyším poprvné já o tebe, tak děkuji za rozšíření peciválkových obzorů.

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Děkuji Madlo za takové krásné povzbuzení. Je pravda, že kdyby se peciválky servírovaly přímo na talířcích, nebo mističkách po porcích, nebylo by to vůbec ono. Když jsme byly se sestrami malé, soupeřily jsme, kdo vybere to nejlepší sousto s maximem omáčky. Té nostalgie bylo o letošních svátcích hory! Mám takový pocit.

    OdpovědětVymazat
  6. Milá Hanko, jsem ráda, že také někdy překvapím . Tobě také přeji ten nej-2012!

    OdpovědětVymazat
  7. Na co ti předkové nepřišli - jak s minimem surovin dovedli vytvořit spoustu zajímavých jídel!

    OdpovědětVymazat
  8. To je bomba! Takovou krásnou tradici bych do naší rodiny implantovala hned! Ale přiznám se, že kynutého těsta se hrozně bojím a tak nemám žádný vlastní recept na vánočk. Neprozradila bys mi svůj?

    OdpovědětVymazat
  9. [8]: A to jsem mimoděk pátráním po internetu narazila na ještě jiné peciválky - zvykem z okolí Nového Bydžova - které jsou slazené sirobem - zredukovaným vývarem z cukrové řepy:
    http://www.toprecepty.cz/recept/12159-pecivalky/.
    Musím z našich starších příbuzných vyzvědět kořeny původu receptu.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Já ten svůj ideální recept na vánočku ještě hledám, miluju to tučné máslem a sladké, které je ale tak hutné, že vánočka nedrží tvar a roztáhne se jak široká. Excelentně vypadala ta, kterou jsem pekla přesně podle receptu ve Velké kuchařce Viléma Vrabce. Tu bych charakterizovala jako vánočku cukrářskou. Jestli budeš o recept stát, ráda se o něj podělím.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr