Přeskočit na hlavní obsah

Není každý den posvícení aneb druhý chléb z domácího kvásku

Přináším ukázkově nepovedený pokus, mé druhé pečení domácího chleba z domácího kvásku. Chybu jsem definovala okamžitě, chléb nebyl dostatečně vykynutý. Vzhledem k tomu, že jsem dodržela časový rozpis podle Kláry pro chléb č. 1 žitno - celozrný pšeničný a č. 2 žitný-pšeničný
jednoduchou rovnicí mi vyjde chyba ve špatně připraveném kvásku. Pak stačí porovnat bublinkový kvásek od Kláry a ten můj, ne tak dokonale nakvašení a musím přiznat, že "soudruzi mimo NDR" udělali chybu. Můj kvásek zraje na ústředním topení, plynově vytápěném a a korigovaném čidly na bytovém domě = teplota není konstantní. Tentokrát jsem sklenici s tvořícím se kváskem postavila přímo na topení, vystavila jsem jej přímo velké teplotě, která byla ovšem během dne snížená automaticky na minimum a to samé v noci. Už "hotový" kvásek se mi po chuti zdál nepodařený, nahořklý, ale stejně jsem to prubla:

Ve výsledku: kulatý rupnul kolem dokola tj. po obvodu a ten z chlebíčkové formy podélně, to znamená nedostatečně nakynutý chléb, který se to v teple trouby snaží velkou rychlostí dohnat. Takže rupne.

Líbí se mi rozdíl mezi tmavým a světlým chlebem. Naturální celozrnný chléb není čokoládově hnědý, jak se mi snaží namluvit místní obchody, tváří se tak nanápadně-našedle.

Místo kyprého chleba jsem sice upekla "nahňácenou buchtu," vlastnoruční chléb i když nepovedený, přece jen tak s lehkým srdcem nevyhodím do koše. Krájím si 60 g chlebíčky pro zdravou snídani, restuji si na olivovém oleji kostičky z mého chleba jako vložku do špenátové, čočkové polévky. Co je důležité, po týdnu, zabalený do textilní utěrky v chlebníku ani náhodou neplesnivý.

Komentáře

  1. Milá Toffo,, to je právě na chlebu to krásné, nenechá nás, abysme usnuli na vavřínech ). Projeví se na něm i naše rozpoložení. S kváskem doporučuju udělat to tak, že ho založíš klidně dnes, necháš krmit klidně více dní než tři a pak dáš do chladu a použiješ kdykoli. Je to jen o trpělivosti a touze to nevzdat, ale i přesto se mi chleba zdá moc pěkný. Mě taky dost naštve, když mi podélně praskne, ale vždy si říkám, že je to jakési připomenutí pokory, aby člověk nezpych, že už něco umí   

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji, Kláro. Máš úplnou pravdu. Vážně jsem se divila, když se první chléb povedl (navíc ten celožitný je opravdu dobrota). Je to běh na dlouhou trať, ale mě baví ten zázrak, který jsem si dříve neuvědomovala - jen voda a mouka.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr