Přeskočit na hlavní obsah

Do třetice všeho dobrého, i chlebového

Od posledního chlebového pečení uběhl už týden, tak akorát vhodná doba, vytáhnout z lednice uložený kvásek, aby nepřišel nazmar. Postupuju přesně podle návodu. Takže si na počátku kvásek znovu převážím, je ho zhruba polovinaz 280g, dávám 450g chlebové žitné mouky a 700 ml teplé vody. Moc si s kynutím od posledního pokusu nevěřím, kvásek z zavřu do zázračné mísy Tupperware, víčko přicvaknu, abych si kynutí posichrovala. Postavím do dětského pokoje na truhlu u topení, jen tady máme topení v pernamentním provozu a jinde se mi ho kvůli kvasu nechce zapínat.
Pokud jsem někdy měla obavy z pohádky "Hrnečku vař", dnes ráno se naplnily. Kvas nakynul, víčko uvolnil a krásně vyběhl z mísy na truhlu, na plyšová ouška oblíbeného pejska, Barbie byla v šoku! Já také, poprvé jsem měla kvásek, jak se patří.
Pak jen stačilo odebrat kvas a uložit napříště a zamíchat těsto č. 2 na chléb žitno - pšeničný. Které mi po dvou hodinách opět nádherně nakynulo. Tentokrát jsem si velkou dortovou formu vyložila pečícím papírem, chlebový bochánek jsem do ní naložila, nařízla do mřížek ozdobným radýlkem a nechala ještě půl hodiny nakynout.

Chyba, kterou jsem tentokráte udělala: po upečení jsem chléb nevyndala z formy. Nedošlo mi to a vzpoměla jsem si až téměř po hodině. Myslím, že proto chléb ze spodu a po obvodu nemá křupavou, poklepem zvonivou, kůrku. Jak chléb stál ve formě, zvlhnul.
Opět mi po obvodu rupnul, ale tentokrát to není chuti na chybu. Jen je možná proto střídka více drolivá.

Takže příště!

Komentáře

  1. Chleba se ti krásně povedl, vypadá jako malovaný! Hned bych si do něj zakrojila. Ke kváskovému chlebu mám jakýsi ostych, tak snad se ho díky tvým pokusům zbavíma konečně se na něj vrhnu, už by bylo načase

    OdpovědětVymazat
  2. Toffo, paráda. Jestli můžu, když vyndáš už hotový kvásek z lednice, klidně můžeš zadělat s žitnou moukou a už můžeš nechat jen v pokojové teplotě.Teplota kvásku se musí hlídat jen když se kvásek vyrábí od píky. Já zadělávám teplejší vodou kvásek vyndaný z chladu s moukou a stačí nechat jen v místnosti. Naopak, dříve hospodyně ráno museli trochu chleba zchladit, aby nešel tak prudce, ale do toho se nepouštím.  To prasknutí- to je dan za to, že tam není droždí a hladká mouka. A že je forma nižší. Ve formě na chlebíček nepraskne, a když to samé těsto dáš na plech v bochníku, tak bude po obvodu prasklé, alespoň malinko, i když ho necháš kynout tři hodiny. Takže pokud nízká forma nebo bochník bez formy, na bezprasklý chléb to chce namíchat pšeničnou mouku s pšeničnou hladkou. Tedy tak to zatím vychází ze zkušenosti mně. Jinak Toffo, nádhera !!!!

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, máš to tu moc pěkné
    P.S.:nemrkneš na můj blog?

    OdpovědětVymazat
  4. To je chlebíček . Hned bych si ho dala k snídani s pořádnou vrstvou másla. K pečení chleba jsem se ještě nedostala, smekám .

    OdpovědětVymazat
  5. Náááádhera! Na vánoce jsem uklidila pekárnu do kouta, aby nezavazela, ale asi ji tam nechám, protože chleba s kvasnicemi po těchto nádherných článcích už asi péct nebudu! Jak mě v práci naštvou, půjdu se uklidnit pečením chleba (to bude brzy, protože klidné dny v poslední době neznám!)

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: Je to alchymie, ale ostych není na místě. Jak psala Klára, nemůžeme si být jistí pokaždé skvělým výsledkem, ale je pěkné učit se chlebovému těstu rozumět.

    OdpovědětVymazat
  7. [4]: Není důvod smekat, zatím na mne chleba pořád vyzrává .

    OdpovědětVymazat
  8. [2]: Díky Kláro, příště tedy bez topení. S kváskem v lednici to teď bude bez zdržování, až budu během týdnu ve správném rozpoložení (nemusí to nutně znamenat výbornou náladu, často jsem na tom jako HaF v komentáři č. 5), pustím se opět do toho. Je to bezvadné perpetum mobile !

    OdpovědětVymazat
  9. [5]: I v pekárně se může péct kváskový. Jak jsem byla ráda, když mi první chléb rozmíchala: http://toffo.blog.cz/1101/prvni-chleb-z-domaciho-kvasku
    , asi bych v něm nechala ruce, jako v betonu.

    OdpovědětVymazat
  10. [2]: Zapoměla jsem poděkovat i za cenné rady!

    OdpovědětVymazat
  11. Toffo, mě to taky baví hodně kvůli tomu, jak si člověk uvědomuje tu nádheru. Dá mouce jen určitě prostředí a ono to samo.....ne nadarmo se říká, jak ty nejkrásnější věci jsou zároveň ty nejjednodušší

    OdpovědětVymazat
  12. Toffo, máš můj velký obdiv! Já bych se asi do pečení chleba nepustila, protože to je hotová alchymie, ale každý tvůj chleba vypadá moc krásně - měkce, křupavě a vlhce zároveň. Možná se někdy taky pokusím, ale do té doby se budu "krmit" tvými fotkami Každopádně jsem strašně ráda za všechny tvoje rady a tipy ohledně chleba, pokud se někdy odvážím k vlastnímu pečení, určitě je využiju :)

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Na rady je lepší zajít ke Kláře na www.conovehonakopci.cz.
    Já jen poukazuju na nezdary, chyby, které se pak snažím rozklíčovat.
    Považuju se za zdatnou pekařku, pokud jde o kynuté těsto z droždí. Pokud jde o pečení kváskového chleba, tak to naučí pokoře. Tím více potěší, když se podaří, což zase není zárukou úspěšnosti dalšího pečení.

    OdpovědětVymazat
  14. chléb vypadá nádherně já už nad tím taky uvažovala, že bych se do něj pustila, ale ještě si nechám nějaký ten čas, i když...uvidíme, vy jste ho podle mě dokonale zvládla

    OdpovědětVymazat
  15. [15]: Pro tentokrát jsem to zvládla , díky a směle do toho!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr