Přeskočit na hlavní obsah

Vepřová pečeně marinovaná v ovocné pálence

Pomalý hrnec je můj věrný společník nejen u vaření jablečných povidel, ale i ve chvílích, kdy nemám čas stát v kuchyni  a přesto nechci rodinu ošidit o sváteční nedělní oběd - přesněji řečeno večeři.  Vepřové pečeni se chvilku věnuji v sobotu večer, kdy jí ukládám do marinády, chvilku ráno, než jí opeču, šoupnu do PH a ponechám osudu. Nakonec jí a knedlíkům ve finiši věnuji večerní hodinku.Osušené maso opečeme na másle

Potřebuji:
1 - 1,5 kg - jednoduše jeden pěkný kousek vepřové pečeně ,
20 dkg špeku nebo anglické slaniny,
2 středně velké cibule,
1 dl meruňkovice, slivovice nebo jiné ovocné pálenky,
kousek másla na opečení masa,
2 polévkové lžíce dijónské hořčice,
200 ml smetany,
provensálské koření
 (neměla jsem po ruce kupované, proto jsem očesala
bylinky z balkonu i kuchyně: rozmarýn, šalvěj, tymián, levanduli a přidala jsem trochu sušeného oregana).

Maso omyju a osuším. Slaninu si nakrájím na klínky, nechám je v mrazáku tak dvacet minut zmrazit, aby se jimi dala pečeně snadněji prošpikovat. Našpikované maso poliji velkým panákem meruňkovice, oplácám bylinkami, nechám přes noc odležet v ledničce. Ráno maso obrátím, aby se marinovalo alespoň částečně rovnoměrně.

Na pánvi rozpustím máslo, přidám krapet oleje, aby neprskalo a maso ze všech stran opeču, aby se maso zatáhlo. Předám do pomalého hrnce, přidám cibuli, podliji vodou, jen lehce, aby cibule byla ponořená, ale neplavala. Osolím a opepřím čerstvě mletým pepřem. Nechám vařit 1 hodinu rychle a další čtyři hodiny pomalu. Během těch čtyř hodin si odskočím zazimovat pokoj na chatě. Po návratu vyndám maso, nakrájím ho na porce a slibuji si, že si konečně pořídím kuchyňský provázek na ovázání masa, aby při krájení drželo tvar a nerozpadalo se.
zatáhnuté maso přeložíme do hrnce s nasekanou cibulí

Místo přípravy v pomalém hrnci se dá samozřejmě použít pomalé pečení v troubě nebo dušení přímo na sporáku. Chce to jen občas kouknout pod pokličku a znovu podlít vodou, aby se nic nepřipálilo. Dobrou službu také odvede římský hrnec.

Výpek z masa a cibule rozmixuji ponorným mixérem, přendám zpět na pánev, doplním smetanou, ochutím hořčicí a pomalým varem redukuji - trvá to v rozmezí 15 až 30 minut. Nemusím pak zahušťovat moukou, nebo jíškou. 

Omáčka se redukuje a já si mezitím připravím hrnečkové knedlíky podle Šárky.

servírujeme s houskovým, hrnečkovým knedlíkem a smetanovo - hořičičnou omáčkou
Na talíři si pečeni zdobíme a ochucujeme naloženými brusinkami.
  
Fota by Martin Tomšů a jeho Nikon D90, mému "malému červenému" při akci došla baterka.

Komentáře

  1. Tak tomu říkám sváteční jídlo non plus ultra Mňam, nádherně to na talíři ladí, krásné fotografie pohladí a úplně z nich dýchá domácí pohoda nad výbborným jídlem. Recept je skvělý, pomalý hrnec sice nemám, ale určitě brzy vyzkouším, protože tvé krásné fotografie více než lákají k uskutečnění takové voňavé a aromatické pečínky.
    Prostě nádhera!

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Jsem ráda, že se mi podařilo vykouzlit náladu, díky za pěkný komentář Madlo.
    Upřesnění ohledně fotek už jsem dodala do článku !

    OdpovědětVymazat
  3. Jejda, holky vy mne snad zlomíte a já se do nějakého pořádného kusu masa zakousnu. To vypadá božsky! A to jsem po večeři, spořádala jsem, co se dalo i nedalo, a stále mne honí mlsná Ach jo!

    OdpovědětVymazat
  4. Ovšem tohle je parádní! Kombinace dobrého masa a kvalitního alkoholu ještě nikdy nezklamala Líbí se mi, že šťávu zbytečně nezahušťuješ moukou Prohlížím si recept a říkám si: "Sakra, ta druhá fotka je krásná. Toffo má nový foťák?" A on to je přímo báječný fotograf!
    Tohle se Ti (vám) opravdu povedlo! Já při pečení většího kusu masa nedám dopustit na remosku
    Měj se pěkně!
    P.

    OdpovědětVymazat
  5. Mňam! Vypadá to luxusně, je vidět, že podzim je tu, receptíky začínají být masovější a výživnější! Léto mám ráda a lehká letní jídla taky, ale podzim miluji!(slivovice, víno, zavařování, brambory, zelí, hony a zabíjačky - mé gurmánské srdce jásá) A musím závistivě podotknout - skvělé fotky!

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj prosím koukni se na muj blog a promiň za reklamu

    OdpovědětVymazat
  7. [4]: Ó, díky moc, fotografovi jsem vyřídila. Říkala jsem si, že v tomto případě je zbytečné, vařit kvanta omáčky, redukováním zbyde tak akorát, aby se jeden zbytečně nepřecpal !

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: Hezky jsi vyjmenovala radosti podzimu. Neboj se, brzy zase fotit budeš.

    OdpovědětVymazat
  9. Pečeně,dýnový chlebík.....,že já se nenarodila jako tvuj manžel:),být sestrou taky super,alespon lehce u zdoje ,inspirace a klobouk dolu!

    OdpovědětVymazat
  10. [10]: Chtěla bys vypadat, jako můj manžel !

    OdpovědětVymazat
  11. Jé, to je vážně moc hezky vyladěná podzimní záležitost Souhlasím se vším, co bylo řečeno v předešlých komentářích. Vepřová pečínka je velmi fotogenická holka. Ať to fotil kdo chtěl, obdivuji precizní kuchařinu a umělecké podání před objektiv. Kvůli takové pečínce se vyplatí umazat pár hrnečků od knedlíků Podzim v kuchyni je zábavná doba. Ale to se dá vlastně říct úplně o každém ročním období, když se necháme inspirovat

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr