Přeskočit na hlavní obsah

Savojská bramborová polévka

Nevím, jestli má tato polévka vůbec něco společného se Savojskem.
Co vím, že jsem si na ní recept opsala před - hm - více lety od kolegyně Stáni z brožury francouzské kuchyně, společně s receptem na cibulovou polévkou z Cardaillacu. A vím, že mi moc chutná. Že je strašně jednoduchá, je to pěkné pohlazení na pochroumaný žaludek a možná i duši.


Na 4 porce potřebuji:

2 střední cibule,
5 mrkví,
4 středně velké brambory,
60 g másla,
1,5 l vývaru (nebo vody a bujónovou kostku),
2 lžičky hladké mouky.
Na dochucení:
sůl,
muškátový oříšek,
pažitku.


Cibuli nakrájím nadrobno, osmažím na másle do růžova. Přidám očištěnou, jemně nastrouhanou mrkev a dusím, až zavoní. To přidám dvě lžičky mouky a mírně zapražím. Zaliji vývarem, přihodím na kostičky nakrájené brambory. Nechám mírným varem táhnout, probublávat. Přibližně 45 minut nebo do změknutí brambor. Osolím, je-li třeba. Párkrát nad polévkou strouhnu muškátový oříšek. Hotová polévka se na talíři posype pažitkou.


V lednu jsem na tom s čerstvými bylinkami špatně. Když nevyrazím dvanáct kilometrů do nejbližšího "hyper, super," v místě jich moc nepořídím. Bedlivé oko už zpozorovalo změnu. Savojská - nesavojská, byla prostě s lžičkou kysané smetany a rozmarýnem. A byla to příjemná změna.


Na jaká vylepšení máte chuť vy?

Komentáře

  1. Ať už savojská či jiná, hlavně je zeleninová . Jé to se rýmuje . Podobné zeleninovky vařím strašně často. Mně by tam chyběly asi knedlíčky. Sice jsou tam brambory, ale když já pohankové knedlíčky moc ráda .
    PS:koukám, že tvůj stolek vypadá jako moje poličky - všude samé kuchařky, Gurmány, Apetity... Pravda, já tam mám ještě spoustu, spoustu učebnic, ale kuchařky mám radši .

    OdpovědětVymazat
  2. Krásně hřejivá polévka, která pohladí nejen po duši. A s kopečkem kysané smetany a lístkem čerstvého rozmarýnu opravdu nemá chybu. Bramboračku mám ráda na všechny způsoby, takže tento tvůj určitě taky brzy vyzkouším.

    OdpovědětVymazat
  3. Kedy sa pridavaju zemiaky? A mrkva nadvakrat - je to nejaka specialita, cast nakrajat, cast postruhat?
    Recept sa mi paci, skusim hned zajtra, nsledovane domacim chlebom a vajickovou pomazankou.

    OdpovědětVymazat
  4. Este upresnenie tej zemiakovej otazky - ked budem zemiaky varit 45 minut, aky druh musim pouzit, aby sa nerozvarili na kasu?
    Dik moc Terezko, za vsetky inspiracie!

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Nechtěj vidět můj noční stolek, co se na něj a do něj nevejde, stojí v komínkách "po ruce."

    OdpovědětVymazat
  6. [2]: Tato polévka - podle základního receptu - je až takovou miminkovskou polívčičkou. Tedy pokud by se s cibulkou šetřilo. To by se ti časem mohlo hodit?

    OdpovědětVymazat
  7. [3]:  +[4]: Všech pět mrkví se nastrouhá. Možná jsem to jen nepřesně napsala. Mrkev se nejdříve očistí a pak nastrouhá na jemno.
    Brambory jsem dala hned s vodou. Přivedla k varu a pak jen nechala dál (vařím na elektrickém sporáku, tak na stupni 2) bublat, klokotat. Prostě hodně pomalu vařit. Pomalým vařením se do jídla dostává více chutí. Samozřejmě stačí vařit do  změknutí brambor, aby se nerozvařily.
    Terezka je na tege.blog.cz, tady není. Ale pozdrav vyřídím  

    OdpovědětVymazat
  8. Pořád si slibuju, že zařadím víc polívek, zvlášť v zimě - tak snad na ni nezapomenu. Je prima jednoduchá, z toho, co obvykle kuchařka doma má vždycky, jen si vzpomenout včas! Rozmarýn na okně se mi taky daří i přes zimu, nyní druhou - ostatní byliny už zašly. Jen co poleví mráz, nakoupím zas v super-hyper něco nového. Láká mě koriandr.

    OdpovědětVymazat
  9. Přesně to, o čem člověk teď sní: hřejivá krásná polévka, která zahřeje tělo i duši. A skvěle a útulně naaranžované fotky (ale to už se asi opakuji ). Dala bych si hned už proto, že o takové polévce jsem dosud neslyšela.
    Moc se Ti to povedlo!
    P.

    OdpovědětVymazat
  10. Myslím, že už jsem někde napsala, že cibuli považuji za královnu všech zelenin, mrkev by tudíž mohla být korunní princeznou a celer snad i třeba král. Parádní polévka !
    Všimla jsem si, že je dnes hodně nepopulární zahušťování moukou...že by dietka?...tak mě moc potěšila větička "To přidám dvě lžičky mouky a mírně zapražím ". A s těmi bylinkami a kilometry jsem na tom úplně stejně.

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: S dietkou nejsi tak daleko od pravdy , , s tímto receptem je to ale jen pouhá shoda náhod.  

    OdpovědětVymazat
  12. Polévka má pěkně hřát a tato hřeje rovnou 2x Fotky jsou takové příjemně domácky teplé, což se stalo tradicí zdejšího blogu

    OdpovědětVymazat
  13. Hlásím, že jsem polévku už uvařila a moc jsme si pochutnali!
    Je to šikovný receptík.

    OdpovědětVymazat
  14. 7., 3+4.: zdravim vsechny zde u toffo, polevka je to pekna, klidne bych ji posypala rerichou, te se dari na trosce vlhke kuchynske uterky za kazdych okolnosti, tak doporucuji.10: a to mi pripomnelo rikanku Ripa se vdavala/Rübe hat Kohl gefreit/Turnip's getting married :)

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: Jsem ráda, že se recept u tebe také osvědčil. Mě moc lahodí právě ten muškátový oříšek. To je koření, které - opět bohužel - používám jen já z celé rodiny.

    OdpovědětVymazat
  16. Do savojské polévky se dávají trochu jiné ingredience, ale určitě je tato také dobrá. Já jsem polívková a máme je teď docela často. Tak tuto udělám pozítří na večeři

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!