Přeskočit na hlavní obsah

Bramborové placky, které se hodí i na "bárbíňáckou" oslavu

Tohle je ten nejlepší, nejchutnější a nejpravější recept chalupské babičky. Dalo by se říct, že kdo tyhle placky ochutná, stává se na nich zavislý. To samé platí o Chalupech. Kdo tam byl alespoň na návštěvě, strašně rád by se tam alespoň jednou vrátil.
Placková závislost se v naší rodině táhne už čtvrtou generací, tedy jen co já pamatuju :-). Na "bárbíňácké" oslavě narozenin mojí Aničky měly být čestným chodem. Co jsme pro nemoc zmeškali, to jsem dohnali dodatečně.

Potřebujeme pouze:
brambory uvařené ve slupce,
hladkou mouku,
sůl,
olej nebo lépe sádlo na pečení.


Brambory uvařím ve slupce, klidně den předem. Nechám vychladnout, oloupu a zvážím si je. Podle jejich hmotnosti si odvážím mouku - přibližně jednu třetinu hmotnosti brambor. Babička ani maminka samozřejmě neváží a mouku sypou od oka. Mě se to už ale krutě nevyplatilo, proto dále poctivě vážím.
Brambory nastrouhám na struhadle na jemných slzičkách, přidám mouku, soli asi tak hrstičku a vypracuju těsto. Je trochu gumové. Vyválím šišku, nakrájím na dílky a každý rozválím na placku. Bohatě podsypávám moukou, rády se lepí. Tvar placky si můžu určovat, kulaté i šišaté, jen aby se využilo každé místo na plechu.

Brambor jsem měla mírně necelých 1100 g, mouky jsem navážila 300 g. Peču je na sádle, v troubě rozpálené na 200 C, dokud okraje placek nejsou zlatavé, křupavé a možná i trochu připálené. Ty chutnají nejlépe. Upekla jsem 12 placek, přibližně velkých jako je jídelní talíř.


Placky jsou vláčné, ohebné, těmito vlastnostmi možná připomínají tortilu. Okraje jsou křupavé. Čím roztrhanějších okrajů docílíte při vyvalování, tím křupavější budou po upečení. Netvrdnou a vydrží vláčné i do druhého dne. Viď Barbie?

Komentáře

  1. Bramborové placky miluju . Zase na ně mám vzpomínky z dětství, babi nám je pekla na kamnech. Baštila jsem je jen tak a spořádala jsem jich obrovskou hromadu . Tradiční a poctivé receptury mají své kouzlo a žádná exotická dobrůtka je jen tak nepřekoná .

    OdpovědětVymazat
  2. To zní skvěle. Potřebovala bych někoho, dko by ty moje pokusy neustále jedl =) V téhle verzi jsou spíš slané? Protože je vyloženě vidím s marmeládou, tak jestli tu sůl vypustit nebo ne.

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Asi jsem už hodně sentimentální. Jsou jídla, která kdysi chutnala lépe, než když je vařím teď. Těmto plackám ta bezvadná chuť dětství naštěstí zůstává. A jsem ráda, že dětem chutnají stejně. Že bych jim něco předala  

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Máš pravdu, chce to větší okruh svolných strávníků. Tyhle placky jsou slané (stejně jako šlejšky - šišky, já je znám jen ve slané verzi a sladké nemusím).
    Sůl nevypouštěj, dej méně, asi tak o polovinu (asi tak rovnou polévkovou lžíci na kilo brambor). Jak dnes řekl Ital v kuchyni, ne každá sůl solí stejně.   Pokud ti to nebude proti srsti, syrové těsto můžeš ochutnat.  
    Ani v té mé slané verzi nebyly extra slané a namazat je švestkovými povidly, to by asi šlo.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak to jsou ty placky na oslavu! Krásně křupavé kraje, to bych si také dala! Doufám, že se oslava vydařila a oslavenkyně měla velikou radost
    P.

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj moc bych chtěla aby jste mi hlásla na jeden odkaz nejedná se o nic že budete platit nebo tak ale moc bych vás chtěla poprosit každých 20 minut aby jste hlasovala pro česko..Jde o Justina BIebra aby přijel do česka moc vám děkuji a tady je odkaz: http://tweeter.faxo.com/Top_Justin_Bieber_Nation/2010/01    díky díky díky moc

    OdpovědětVymazat
  7. Dokřupava vypečené bramborové placky bych si dala hned líbit. Určitě je brzo spáchám, mňam. Ale taky bych je viděla spíš na sladko.  

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: To jsou ony   . Peču je  málokdy a to je pak svátek. Polykají se do přecpání bříšek  

    OdpovědětVymazat
  9. [7]: Jak už jsem psala v komentáři výše, já mám spoustu jídel hozených do slana. Jiný kraj, jiný mrav  

    OdpovědětVymazat
  10. [10]: Doufám, že budou chutnat.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!