Přeskočit na hlavní obsah

Minestrone III.





Mojí první biblí italské kuchyně byla italská kuchařka Kariny Havlů. Na straně 51 je recept na mou nejoblíbenější polévku.

Potřebujeme:
1 lilek,
2 velké brambory,
400 g rajčat (nahrazuji rajčaty v konzervě),
1 menší cuketa,
2 mrkve,
kousek celeru,
1 velká cibule,
200 g červených fazolí v konzervě,
100 g mraženého hrášku,
30 g slaniny
2 stroužky česneku,
pár lístků červené bazalky nebo 1 lžička sušené,
1 bujónová kostka,
50 g strouhaného parmazánu (nebo jiného tvrdého sýra),
1 lžíce oleje,
sůl,
pepř.



Všechny druhy zeleniny omyjeme, popřípadě oloupeme a pokrájíme na kostičky. Na oleji osmahneme drobně pokrájenou slaninu, vmícháme jemně nakrájenou cibuli s prolisovaným česnekem a když zežloutne, přidáme veškerou pokrájenou zeleninu a necháme za občasného míchání osmahnout.


Potom přidáme spařená, oloupaná, pokrájená rajčata (popř. konzervovaná rajčata) a dusíme zvolna asi 10 minut. Nakonec vmícháme rozdrobenou bujónovou kostku, zalijeme 1 litrem vody a ne cháme vařit doměkka. Než polévku stáhneme z ohně, vmíchám scezené fazole, hrášek, osolíme a chvíli společně povaříme. Nakonec vsypeme nasekanou bazalku, nastrouhaný sýr, špetku pepře a podáváme.



Uvědomila jsem si, že polévky moc často nevařím. Zapomínám na ně. Přitom "polévka je grunt a maso je špunt." Musím se prostě polepšit.

Komentáře

  1. K minestrone se mi váže několik vzpomínek, např. to bylo první "náročnější" jídlo, které mi přítel uvařil atd. Myslím si, že "jediný a ten pravý recept" na minestrone neexistuje, a proto ji mám ráda - můžu si do ní přihodit, co chci. Chtěla jsem se zeptat na parmezán nastrouhaný na polévce - je s něčím smíchaný nebo je to pouze optický klam? Btw: máš talíře, které jsme měli doma, když jsem byla malá

    OdpovědětVymazat
  2. Minestrone patří i k mým nejoblíbenějším polévkám.  Je pravda, že každý má asi tu svou verzi a všechny dohromady budou výborné. :o)  Já například do té mé přidávám masové knedlíčky a s nimi polévka tvoří téměř samostatné jídlo.  A ještě mám jeden starý italský tip:  jestli doma zbyde kousíček tvrdé kůrky parmazánu, která už nejde nastrouhat, může se hodit do polévky společně s ostatními ingrediencemi.  Na konci vaření se vyloví a vyhodí, ale v polévce po něm zůstane výborná chuť.:o)  Právě nastává čas, kdy opět oceníme zahřívací schopnost polévek, a proč nezačít zrovna minestrone, do které využijeme poslední kousky letní sklizně?

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Optický klam vytváří hrubě mletý pepř :)

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Italský tip je výbosrný tip. Nerada vyhazuju jídlo a možná jsem posedlá zužitkováním všech zbytků. V mé oblíbené verzi minestrone nesmí chybět lilek.
    coco-choc má pravdu, každý si do polévky naloží to, co má rád.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr