Přeskočit na hlavní obsah

Sacher Torte - SACHER

Chtěla jsem upéct bláznivý punk dort (vypadám jako hodná holka, ale v podstatě jsem vždy byla punkáč, jsem teprv v půli cesty) a ještě ve státních barvách, když je ten státní svátek. Myslela jsem, že by to bylo historicky ironické, na den založení Česko-slovenské republiky, která vznikla z drobící-se Rakousko- Uherské monarchie, péct oslavný dort ve státních barvách na základě echt rakouské receptury. Použila jsem červenou a modrou a vyšla mi z toho růžová a tyrkysová. Místo státního dortu mi vyšel punk Barbie - ovšem, kdyby toho punku Barbie byla schopná.Taky rovnou přiznám, že poleva se mi moc nepovedla, není podle mých představ hladká. A taky rovnou přiznám mou inspiraci PunkRockCakes. :-) Fotografii bych chtěla vystajlovat daleko lépe, ale - učím se fotit sama (pod laskavým a trpělivým dohledem pana fotografa). Tudíž tohle všechno je moje práce.


"Klasický kavárenský dort je opředený mnoha pověstmi a legendami o tajném receptu. Největším úskalím je poleva, na sacher totiž nepatří ani ganache, ani rozehřátá čokoláda... Přiblížit se originálu není snad né, ale rozhodně ne nemožné.
KORPUS:
hořká čokoláda 180 g,
změklé máslo 125 g + na vymazání formy,
moučkový cukr 125 g,
vejce 6 ks,
vanilkový extrakt 1 lžička,
cukr krystal 100 g,
hladká mouka 125 g,
sůl - špetka.
MERUŇKOVÁ GLAZURA:
meruňkový džem 400 g - měla jsem můj - vlastnoručně vařený a zavařený!,
rum 30 ml.
POLEVA:
voda 125 g,
cukr krystal 250 g,
hořská čokoláda 250 g.


Troubu předehřejte na 190 St.C, dortovou formu velmi lehce vymažte máslem a stěny i dno vyložte pečlivě vystřiženým pečícím papírem.
Čokoládu rezhřejte ve vodní lázni, odstavte a nechte trochu zchladnout. Žloutky oddělte od bílků, bílky vlijte do mísy, přidejte lžíci cukru a šlehejte. Jakmila jsou bílky téměř našlehané, dosypávejte postupně všechen cukr krystal, dokud sníh nebude držet v pevných špičkách.
Do čisté nádoby na šlehání dejte máslo, vyšlehejte je do světlého krému, přisypte všechen moučkový cukr a šlehejte. Poté po jednom zašlehejte žloutky. Vznikne nadýchaná pěna, do které postupně zašlehejte zchladlou čokoládu.
Do připravené čokoládové pěny stěrkou vmíchejte polovinu prosáté mouky se špetkou soli a polovinu ušlehaných bílků, pak opět mouku a nakonec zbytek sněhu. Do dortové formy nalijte těsto, povrch uhlaďte a pečte 25-40 minut.
Upečený korpus na povrchu popraská, což je v pořádku. Vyjměte ho z formy a nechte na mřížce úplně vychladnout. zatímco korpus stydne, připravte si meruňkovou glazuru. Rozmíchejte džem s rumem a 5 minut povařte, džem trochu zhoustne. Propasírujte ho přes jemné sítko.
Vychladlý korpus otočte vzhůru nohama, aby vršek dortu tvořila rovná plocha, podélně jej rozřízněte a potřete polovinou meruňkové glazury. Dort sestavte, boky i vršetk potřete zbylou gazurou a nechte pořádně vychladit.
Mezitím připravte čokládovou polevu: svařte cukr tzv. na nitku. do kastrůlku nalijte vodu, přidejte cukr a vařte 5-7 minut, cukrová tekutina by měla ze lžíce stékat v tenkém hustém praménku. Do horkého rozvaru nasypte nasekanou čokoládu, rozmíchejte a ihned dort plévejte.
Nechte uležet v chadu do druhého dne a podávejte s vyšlehanou smetanou.
recept - strana 12 a 13 časopis Gurmet 2015"




Korpus se pekl skvěle. Specificky voněl po čokoládovém těstě - čokoládové jsem možná ještě nikdy nepekla. Bezvadnou inspiraci na sněhové pusinky - i na ty vychytávkové proužkované jsem našla tady, u Daddy&Cook:


Největší problém byla opravdu poleva. Prnímu rendlíku s cukrem na nitku jsem nevěnovala dostečnou pozornost, chystala jsem si baterky do foťáku a z "nanitky" byl najednou karamel. Taky mě trápila ta úhlednost čokoládové polevy, přála bych si, aby byla více lesklejší a vzhlednější. Přála bych si, aby mi nepopraskaly pusinky. A také bych si přála víc červené a modré gelové barvy, abych nemusela nutit Barbie do punku.


Ale možná jsem zbytečně moc náročná, ta originál poleva se zdá také matná. Originál jsem s maminkou ochutnala před pěti lety.
To dnešní pečení nechám podle receptury rozležet a na ochutnání si teprve počkám(e). Bude to pěkný start po svátečním středečním odpočívání. Od rána jsem v jednom kole.


Přeji dobrou chuť a děkuji za účast v anketní otázce, najdete jí úplně nakonci článku, nad místem pro komentáře.
Za komentáře vám také děkuji.
P.S.: Čokolády není nikdy dost!
Guten Appetit!



Komentáře

  1. Maruško, je nádhernej! A budu parafrázovat Krytona, když řeknu naprosto pravidvě, že "ty drobné nedokonalosti je (původně ženy, avšak i dorty ) je právě dělají tak půvabnými
    Za mě jasná 1 známka punku

    OdpovědětVymazat
  2. Paráda, pěkné. No jo, cukr na nitku, to já peřce znám dosti důvěrně. Vaří se o mnoho déle, než by člověk čekal, babička s ním byla spíše netrpělivá, tak jí polevy netuhly.
    Myslím taky, že pravý Sacher je matný, ne lesklý.

    OdpovědětVymazat
  3. [2]:díky Madlo, občas mě ten perfekcionalismus přivádí do blbejch nálad

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Děkuji. První cukr na nitku jsem poprvé četla od tebe, Vilemíno a podle tvé knihy taky poprvé vařila, do kakaové polevy. Stejně mi to nezabránilo ten třetí cukr na nitku připálit ! S tou matnou polevou budeš mít pravdu, taky jsem nad tím přemýšlela.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak tenhle byl Tvůj! Já pekla též - ale bezlepkově. Už jsem ho zkoušela loni, podle speciálu Apetitu. Je výborný. Ta poleva mi taky dala zabrat, vylezla mi z toho dortu pěkná obludka. Posílala jsem též foto, ale připadám si vedle tebe a ostatních jak z první pomocné!

    OdpovědětVymazat
  6. [7]: Prosím tě, já si vedle těch jiných profi fotek taky připadám velice amatérsky, ale potrénujem a to dáme, Hanko. A tvá fotografie je krásná, čistá a plná domácí pohody! A ještě jsme si pochutnali, nás tedy tento recept chuťově překvapil. Lepší, než originál!

    OdpovědětVymazat
  7. Fakt mi padla brada Strašně se mi to líbí, myslím, že ta punková Barbie vypadá líp, než by kdyby to vyšlo podle původního plánu By mi bylo líto ho nakrojit!

    OdpovědětVymazat
  8. [9]: Díky Catalino, moc mě těší tvůj komentář. Také jsem s nakrojením trochu váhala.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr