Přeskočit na hlavní obsah

Fasolada

Občas žasnu, jak jsou internetové sítě různorodě klikaté a občas ve čtených článcích objevím takovou perlu, která nemá s hlavním tématem čtení moc do činění, ale mě s zato do kuchyně hodí. Čtu Ostrovanku:


"Když jsme šli předevčírem na trh, abychom zakoupili velké bílé fazole na výbornou řeckou polévku fasoládu, překvapily nás rozdíly v cenách fazolí. Kilo těch řeckých stálo 7,80!! a kilo stejně vypadajících fazolí z dovozu 3,60 eur. Ptali jsme se prodavače, odkud ty dovezené fazole jsou a jaký je mezi nimi rozdíl. Prodavač se chvilku zamyslel: "Ty dovezené jsou ze Srbska, jsou výborné, dobře se vaří doměkka. Ale!! Ty řecké fazole jsou z Florini a ta chuť, ta se prostě nedá srovnat, jsou výborné, šťavnaté, prostě řecké…" Ač jsme pro podporu řecké ekonomiky, koupili jsme fazole srbské a pak doma dlouze diskutovali o tom, že pokud by kdokoliv poznal rozdíl mezi řeckými a srbskými fazolemi, dal by se jednoznačně prohlásit za fazolového mistra. Škoda, že jsou lidé nuceni prodávat řecké fazole za dvojnásobnou cenu, než ty dovezené ze země tisíc kilometrů vzdálené."

Nebudu se pouštět do polemik, jak často my Češi skuhráme nad naší bídou, když si pak ve finále půl kila zmiňovaných fazolí můžu u Lidla koupit za 25 korun českých, tedy dejme tomu za jedno "ojro." Propátrala jsem hlubiny internetu kvůli receptu na fasoládu, doma jsem pak z kuchyňské knihovny vylovila kuchařku, kterou z celého dosavadního českého knižního trhu považuju za jedinou zásadní kuchařku řecké kuchyně.



Fasolada:
"1/2 kg fazolí, 2 středně velké cibule, 2-3 stroužky česneku nakrájeného na plátky, 3 mrkve, 2 polévkové lžíce nadrobno nasekaného celeru, 2 snítky celerové natě (svázané), 1 lžíce rajského protlaku, 1/2 čajového šálku oleje, sůl, pepř, lze přidat i kousek červené feferonky, ale s tou bych to moc nepřeháněla.
Fazole opláchneme a necháme přes noc máčet ve v odě. Druhý den je opět propereme v čisté vodě, dáme do hrnce s vodou tak, aby byly ponořené, a uvedeme do varu.
Hned, co přejdou varem, vodu slejeme a dáme znovu vařit, tentokrát do horné vody. Mezitím nakrájíme cib uli, česnek a mrkev a přidáme k fazolím. Přihodíme i celerovou nať a přilejem olej. Použijeme-li feferonku, teď je její pravý čas. Osolíme, opepříme a vaříme, dokud fazole nezměknou. Protlak, zředěný v troše horké vody, přidáme těsně předtím, než hrnec odstavíme. Necháme ho jen mírně přejít varem.
Spolu s avgolemono je to jedna z nejtypičtějších řeckých polévek. Je tak sytá, že se dá jíst i jako hlavní jídlo a k tomu už jen kousek bílého balkánského sýra (v Řecku je to samozřejmě výtečný ovčí sýr feta) a po ní třeba kousek ovoce."

Není co dodat, jen to, že papričku dávám celou, sušenou, doposud jsem fasoládu vařila jen mimo zeleninovou sezónu. A pak to, že mě nepřestane překvapovat, jak lahodně harmonická chuť se dá vyvařit z tak běžných, obyčejných, mohlo by se říct kulinářsky neatraktivních surovit. Kdo by tuto polévku chtěl na talíři dochucovat polévkových kořením, ten by zasloužil plácnout přes ruku.

Kali orexi!

Komentáře

  1. Tak řeckou kuchyni jsem zatím opomíjela,ale vidím, že to byla chyba. Tahle polévka vypadá dost chutně, asi vyzkoušíme a budeme si k tomu to sluníčko domýšlet!

    OdpovědětVymazat
  2. Věřím, že tahle polévka dovede to sluníčko přivolat aspoň do myšlenek a při tom ještě krásně zahřeje :)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak tomu říkám úžasně hřejivá polévka do propršeného, doslova hnusného počasí.
    Určitě ji brzy vyzkouším, protože já se bez polévky prostě neobejdu.
    A chválím skvělé fotky!

    OdpovědětVymazat
  4. To je krásný recept O fazolích jsme u nás doma vedli nedávno dlouhé hovory. Však těch druhů je tolik, že se v nich nedá jen tak vyznat. Obohatila jsem si obzory o černé fazole zvané želví oko, které se konzumují na kokosovém pobřeží, ale moc ráda mám ty běžně dostupné druhy. A fazoláda, to je základ celé fazolové kuchyně. Jakmile přijde chladnější období, mám chuť na luštěniny a většinou z toho vzejde plný hrnec nějaké husté polévky. Potěšil mě pohled na Řeckou kuchařku od Marthy a Teny. Ráda si v ní listuji a vzpomínám na návštěvu Řecka. Zatím jsem tam byla všeho všudy jen jednou, tak si mohu o pěkných řeckých místech snít a plánovat nějakou další návštěvu nad talířem řeckého jídla. Děkuji za inspiraci a přeji pohodový zbytek letní neděle

    OdpovědětVymazat
  5. Tak to nemá chybu, polévka přesně podle mého gusta, jdu ji vyzkoušet.

    OdpovědětVymazat
  6. Recept je to zajímavý a polévka bude jistě chutná. Jen by mne zajímalo z jakého důvodu se sléva ta voda po namočení a pak pro mne už naprosto nepochopitelně ještě jednou po prvním varu?? Z vlastní zkušenosti vím že pokud se fazole uvaří ve vodě ve které se přes noc namáčely tak to na kvalitě nic neubere právě naopak-samozřejmně se musí ještě před namočením důkladně omýt. Taky je fakt že jsem nevařil řecké fazole ale ty běžné. Ale troufám si říct že tam kromě barvy, velikosti a snad i délky vaření nebude co se týče chuti nijak markantní rozdíl. Ještě co se týče toho namáčení a slévani vody-každý který namáčel tmavé druhy fazolí ví že voda je na druhý den taky tmavě zabarvena-jak moc záleží na barvě a druhu luštěniny. Mám za to že slítím této vody vyliju to nejlepší do odpadu. Pokud to má nějaký důvod budu rád za poučení a pokud je to slévání  uvedeno proto že je v originál receptu možná by stálo za to jednou tu polévku uvařit z namáčecí vody a porovnat rozdíly v chuti a kvalitě.

    OdpovědětVymazat
  7. [7]:Je to kvůli nadýmání - někteří lidé jsou na konzumaci luštěnin citlivější a touto výměnou vody se nadýmání dá předejít.

    OdpovědětVymazat
  8. Díky opět jsem o trochu chytřejší. U nás se používá (mamka to používá) proti nadýmání koření-koriandr-trochu posypat hotové jídlo přímo na talíři. Funguje to jen to má jednu chybu-to koření mi velice nechutná a tak je to pro mne nepoužitelné. Vyzkouším to dvojí slíti vody. Díky za odpověď.

    OdpovědětVymazat
  9. [9]: Není za co, já zase vyzkouším ten koriandr. Jako zelená bylinka mi velice chutná, jako koření jsem ho ještě zatím nepoužila.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.