Přeskočit na hlavní obsah

Vegan sekaná - zeleninovo čočková

V pátek na mě ze serveru Pro ženy vyskočil titulek Sekaná, jak ji neznáte. Jedna varianta křičela, že je bez masa. Jelikož se zrovna nacházím v období záchvatu zdravého stravování, s vyloučením alkoholu, červeného masa a chystám si odepřít i cukr a bílou mouku, hned jsem viděla inspiraci pro sobotní oběd. (Bezmasý záchvat mi vydrží maximálně čtrnáct dní, než mě má pravá podstata masožravce donutí vykoupit masnu na kolech, bez cukru jsem vydržela tento týden jen jeden den a to čistě jen pro hec, letošní podzim mě nutí do buchet, koláčů i dortů. Abstinuji třetí týden, jujajá!) A kupodivu jsem valnou většinu potřebných ingrediencí měla doma, to by mohlo být znamení, že to s tím zdravím i váhou myslím vážně.


Sekaná se peče v chlebíčkové formě, vyložené pečícím papírem.
Indgredience na jednu formu:
1 hrnek (250 ml) čočky v suchém stavu - hnědé nebo zelené,
1 hrnek drcených ovesných vloček - ty celé se dají podrtit sekacím robotem,
1 hrnek ořechů a semínek - dala jsem po třetinách rovnoměrně slunečnici, dýňová semínka a nalámané vlašské ořechy,
4 lžíce lněných semínek - měla jsem jen tři a tu poslední jsem nahradila chia semínky,
1 velká cibule,
2 lžíce olivového oleje,
1 mrkev,
1 petržel,
1/4 bulvy celeru,
4 stroužky česneku,
1 lžičku rozmarýnu (dobrá je i majoránka, bazalka nebo oregano), já dala směs Italských bylinek od Vitany (směs tvoří oregano, rozmarýn, petrželová nať, estragon, bazalka, tymián, šalvěj),
1 lžíci sladké papriky,
70 g rajského protlaku - to je malá piksla (rozuměj konzerva),
2 lžíce plnotučné hořčice,
sůl, pepř.

Na glazuru:
3 lžíce kečupu,
2 lžíce hnědého cukru,
2 lžíce balzamika,
1/2 lžičky chilli,
sůl.

Protože veškeré ingredience jsou rostlinného původu, ani vejce nejsou potřebná na spojení hmoty, přejmenovala jsem vegetariánskou sekanou na vegan. Veganská kritéria podle mého názoru tento recept plně splňuje.


"Postup: Čočku uvařte v dostatečném množství vody doměkka, ke konci vaření ji osolte, a kdyby se všechna voda nevyvařila, nevylévejte ji. Vmíchejte k ní vločky a nechte trochu prochladnout. Lněná semínka zalejte vodou a nechte nabobtnat, díky nim bude sekaná držet pěkně pohromadě (a také jsou velmi zdravá).

Mezitím si nasucho na pánvi opražte oříšky a semínka, dejte stranou a na stejné pánvi opečte s olejem najemno nakrájené cibule. Přidejte nahrubo nastrouhanou mrkev, celer a petržel a opékejte do změknutí. K zelenině vmíchejte nasekaný česnek, rozmarýn a papriku a nechte chvilku rozvonět.
Přidejte všechny zbylé ingredience: protlak, hořčici, čočku s vločkami, lněná semínka i s vodou a ořechy. Osolte, opepřete a natlačte do formy na srnčí hřbet, kterou jste vyložili pečicím papírem. Potřete glazurou z kečupu, cukru, balzamika, chilli a špetky soli a pečte při 180 stupních asi 50 minut. Nechte chvilku vychladnout a krájejte na plátky, stejně dobře chutná i studená." Zdroj receptu.

Postupovala jsem podle návodu. Jen jsem si nejdříve řádně promíchala čočkovo-ovesný základ s veškerým kořením a dochucovadly a pak teprve přidala osmaženou zeleninu. Hmotou jsem naplnila formu a párkrát jsem pak s ní udeřila do pracovní desky, aby se mi někde špatným uhnácáním v hmotě nevytvořily zbytečné díry a bubliny.


Sekaná nás při sobotním obědě překvapila svou výbornou chutí, stejně jako schopností nasytit. Podávala jsem jí pěkně po česku, s domácí bramborovou kaší, nakládanou červenou řepou, hořčicí a cibulí. Na okamžik jsem zaváhala a chystala se místo bramborové kaše na dýňové pyré se smetanou, ale to by už bylo na jednu sobotu experimentů až moc.

Příště bych jí nepekla ve vysoké chlebíčkové formě, na můj vkus byla uvnitř vlhká, jako by nepropečená. Upekla bych jí ve stylu zabijačkového prejtu v nižsím pekáčku. Možná bych dala i větší množství aromatickýc bylinek, než je uvedená 1 lžička. Glazura je velmi pikantní a chutná, nebála bych se jí použít jako marinádu pro přípravu masa na grilování - třeba na kuřecí křídla.


Za naší rodinu - doporučujeme vyzkoušet! Dobrou chuť.

Komentáře

  1. tyhle vegan luštěninové věci jsou moc dobré, ať jako sekaná, hamburgery nebo "finger food" ala čevapčiči. Ale je fakt, že už to člověk musí mít trošku v ruce, aby vše bylo správně dochuceno. Tvoje verze vypadá skvěle a myslím, že strávníci nebyli případným "odlehčeníů nijak poznamenáni

    OdpovědětVymazat
  2. Hmmm, tak tenhle recept mě vážně zaujal! Vypadá to luxusně, určo také zkusím, luštěniny úplně zbožňuju

    OdpovědětVymazat
  3. [3]: Opravdu doporučuju! Studená se hodí i do sendviče, s cibulkou a listem zeleného salátu.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr