Přeskočit na hlavní obsah

Thajská a vietnamská kuchyně podle Kamu

Byla jsem na prvním semináři šéfkuchařky Kamu-ry, semináři na téma thajská a vietnamská kuchyně. Chtěla jsem se orientovat v surovinách, v těch správných chutích - to abych věděla, jak si doma uvařit správně a taky - zažít živel Kamu na živo. Všechna má očekávání byla nad míru splněna. Byl to můj vyjímečný večer. Zážitek. Na střeše hotelu Jungmann.


Některé pro thajskou kuchyni potřebné byliny a suroviny můžete pěstovat bez problémů doma - kafrovník, limetkovník, citronovou trávu - tip sazenice koupíte v Zahradnictví Kruhlichovi v pražských Dejvicích, zahradnictví v Říčanech.
Ostatní suroviny bez problémů v Sapa - obchod viz foto,

vchodem boční bránou

se dejte hned doprava, je to čtvrtý nebo pátý vchod.


Velký dřevěný hmoždíř - lze koupit také v Sapa- nutný pro kari pasty, zálivky, omáčky.
Všechny základy jídel Thajci začínají tvořit právě v hmoždíři. Domácí pasta pro Tom Yum: sweet chilli papričky (můžeme předem vyudit na bukovém dřevě)- větší, nepálivý druh papriček, sušený nechat nabobtnat ve vodě, přidat česnek, olej, palmový cukr, šalotku, rozdrtit v hmoždíři, utlouct na pastu, pak v hrnci osmažit, zalít vodou, pomalu redukovat třeba i hodinu, tento proces opakovat i třikrát.
Nejefektivnější pozice pro tlučení pasty, nebo vlastně čehokoliv ve hmoždíři. Hmoždíř je ukotven a vší silou se můžete do něho opřít.

Klasická verze polévky Tom Yum je vegetariánská, bez masa, někdo ale přidává kuřecí maso, nebo krevety. Musí obsahovat dva druhy hub, důležitou přísadou v Thajsku je banánový květ. Jeho okvětní lísty se nakrájí na nudličky - metoda jullien (na sirky), namočí se do citronové vody, aby se zbavily trpkostí, používají se třeba místo nudlí do polévky.
Všechny suroviny z polévky se pak ale nejedí, tvoří jen kořenící složku - jako větší kusy kořene galangalu nebo citrononé trávy. Thajci z misky hůlkami vybírají jedlé části, vodu vypijí, zbytek nechají.

kousek galangalu

vietnamská a u nás běžně ke koupení dostupná kůra skořice

Vietnamský česnek - stroužky jsou menší, chuť intenzivnější, neobtěžujte se loupáním :-).

Citronová tráva - používá se bílý oddenek, který roste v zemi. Aby dodala připravovanému pokrmu co nejvíc chutí, nejprve se nahrubo nadrtí nebo naklepe tupou částí nože, pak teprve se krájí.
Do polévky se může přidat thajský lilek (koupíte v Sapě) - nakrájený na osminky. Za syrova je vhodný do salátů.
Pálivost této polévky Thajci srážejí dolítím kondenzovaného neslazeného mléka.
Houby se neloupou - Thajci prakticky neloupou nic, jen vše poctivě omyjí. Plody jedí skoro nedozrálé, když křupou, milují kyselé, trpké chutě. Přezrálé mango, na které jsme zvyklí u nás, pro ně nemá kulinářskou hodnotu, do salátu už ho nepoužijí.

Thajci nepoužívají sůl, "solí" rybí omáčkou. Limetkovou šťávu pro usnadnění používají kupovanou, ze skleněné lahve.


Thajská polévka Tom Yum
2 litry vody,
4 stonky citronové trávy, (Sapa),
1 větší lžíce nakrájeného kořene galangalu - nezaměňovat se zázvorem, koupíte běžně v Sapě,
10 listů z kafrového limetovníku (kaffir lime leaves) koupit můžete sušený nebo mražený v Sapě,
10 Thai Chillies, koupíte v Sapě,
5 stroužků česneku,
300 g hlívy ústřičné nebo menších žampiónů,
2 rajčata (sladčí oválná nebo cherry),
2 menší bílé cibule,
2 lžíce cukru,
rybí omáčka,
šťáva z limetky (Thajci s oblibou používají kupovaný produkt ve skle),
hrst koriandru,

3 lžíce chilli pasty nam phrik pao, koupíte běžně v Sapě.


Vodu přiveďte k varu a předejte podlouhle nakrájenou citronovou trávu, hrubě nasekaný galangal, natrhané kafrové listy, nasekaný česnek a čerstvé papričky. Na hrnec dejte pokličku, voda se začne vařit rychleji a chutě i vůně tak budou intenzivnější.


Po chvíli předejte nakrájené houby a případné maso (dva kuřecí řízky nakrájené na menší plátky). Za zhruba dvě minuty přidejte rybí omáčku, limetkovou šťávu, chilli pastu a postupně lžíce cukru tak, abyste dosáhli váženosti jednotlivých chutí. Poté přidejte nakrájená rajčata a cibuli a chvíli povařte.
Nakonec předejte hrst nasekaného koriandru, zamíchejte a sundejte z varu.



Severovietnamská specialita - na severu se více maso griluje, než vaří:

Bo La Lot
Závitky z mletého masa, grilované v betelových listech


500 g hovězího mletého masa,
200 g vepřového mletého masa,
1 lžíce cukru,
4 lžíce rybí omáčka,
1 lžíce nasekané šalotky,
3 lžíce nasekané citronové trávy
1 lžíce nasekaného česneku
1 lžička koření pěti vůní (nemusí být)


Maso důkladně smícháme se všemi ingrediencemi propracujeme rukama a poté balíme do betelových listů jako rolky. Grilujeme nebo opékáme na ohni, dokud maso není uvnitř do růžova propečené. Podáváme s rýžovými nudlemi, ledovým salátem, bylinkami a vietnamskou omáčkou Nuoc Cham.


Nuoc Cham
Základní vietnamská omáčka, která se podává k veliké spoustě tradičních jídle. Na její přípravu je důležité zapamatovat si pouze pomě 8:4:2:1 (voda, rabí omáčka, ocet, cukr). Pak se dochucuje podle chuti. Na jihu Vietnamu je zažijete spíše sladší, na severu je tomu naopak.
Po smíchání surovin je dobé omáčku trochu prohřát, aby se cukr důkladné rozpustila poté přidáme nasekaný česnek a chilli papričku.


Som Tam
Salát
200g zelené papáji (šokující, ale v chuti dá se nahradit tuřínem),
2 lžíce pražených oříšků,
2 stroužky česneku,
1 lžička sušených krevet,
Cukr (palmový)
7 cherry rajčat
Džus z 1/ limetky
1 a1/2 lžíce rybí omáčka,
2 lžíce zelených fazolí
Oříšky, česnek a sušené krevety utlouct na pastu a pak s cukrem zatloukat do zeleniny, kterou jsme pokrájeli na nudličky, opět jullien.



"unsere gruppe" autor fotografie Jana Zásadně zdravě zdroj fotografie.

A jedna památeční, kterou budu ukazovat ... jednou vnoučatům ;-), třeba.
Zážitek až na půdu, proto jsme si s Aničkou dali hned můj první dovolenkový den prohlídku Sapy pod vedením Kamu jako repete, s ochutnávkou Pho Bo k snídani, závitků z rýžových placek, vařených na páře, z vlastnosručně vyrobené rýžové mouky, za doprovodu vietnamské sekané jako svačinky, vepřového a kachny k obědu ( a já už jsem zapoměla, trallala, jak se to jmenuje, ale já si to časem vygůglím nebo zajdu znova), ledové vietnamské kávy - sladkou já už dlouho nepiju, ale tuhle si jako dezert s chutí dám.... Inspirace mám dostatečně nasbíráno.



Komentáře

  1. Perfektni clanek, dostala jsem chut na neco pikantniho.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Díky moc. Mám v plánu letní závitky, píkantní bude zálivka.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr