Přeskočit na hlavní obsah

Cibulový koláč podle Florentýny

Není koláč, jako koláč. A není cibule, jako cibule. Bílá, žlutá, červená…. Štiplavá, šťavnatá, slaďoučká, … Ta má červená také není jen tak obyčejná. Dostala se k nám do kuchyně díky mému muži. Není báječné, že když pošlete svého muže pro pytel brambor, moc dobrých brambor, které k nám na obecní parkoviště jednou za čtrnáct dní vozí zelinář z Moravy a on se navrch vrátí s kilem hrušek a červené cibule? A ještě si pochvaluje, jakou má ta cibulka správnou chuť? V tu chvíli si říkám, že ta má podprahové vedení ke kvalitním a chutným surovinám není marná. A takovou pěkně červeně vymalovanou cibulku určitě nešoupnu do základu pod guláš, ale pěkně s jí pochlubím na cibulovém koláči podle Florentýny. Sice si od její receptury dovolím udělat pár změn v chutích, kterými, jak mám lety prověřeno, se přesně trefím do chutí mé svaté trojice.


Těsto volím kynuté, stejné jako na pizzu. Také se dá koupit chlazené, už hotové, vyválené na pečícím papíře. Já si zadělám na vlastní:
300 g hladké mouky,
150 g vlažné vody,
2 dkg čerstvého droždí.
1 polévková lžíce olivového oleje,
1 čajová lžička soli.

Droždí rozpustím ve vlažné vodě, přidám do mísy k navážené mouce, krátce prohnětu, osolím, přidám olej a vypracuji hladké těsto. Nechám kynout na teplém místě, přikryté čistou utěrkou, 45 minut.
Když je těsto vykynuté, zapnu troubu na 240 ºC. Během další přípravy se mi bude předehřívat na požadovanou teplotu.
Na pečící plech rozprostřu pečící papír a vydám se vykynuté těsto vyválet na tenkou placku. Obvykle mi stačí můj trik, pomazat si ruce olivovým olejem, nejprve se snažím po vzoru mistrů pizzařů vytáhnou těsto do placky v ruce, což se mi nedaří moc dlouho, takže s ní pak plácnu na pečící papír na plechu a vymačkám těsto do tloušťky přibližně 5ti milimetrů a s přimhouřením oka i do tvaru kruhu.


K dotvoření koláče potřebuji:
250 ml kysané smetany,
1 žloutek,
sůl, pepř, tymián,
2 plátky anglické slaniny,
olivový olej.

Pak už použiji rozmíchanou směs kysané smetany (bez škrobu!) a jednoho slepičího žloutku. Rozetřu jí po placce, nechám jí ale po obvodu centimetrový okraj, který jen tak pro efekt cik cak naříznu, koláč pak dostane okraj podobný květinovým lístkům (podobnost možná uvidí jen romanticky-lyrické založené duše!). Na pomazánku rozložím cibulové prstýnky, cibuli se snažím nakrájet na pravidelná, úzká kolečka, která pak rozdělím na jednotlivé kroužky. Zlehka posolím, popepřím, popráším sušeným tymiánem ze sušené větvičky z Provance (díky Evo!) Pro uzeně-voňavý parfém cibulového koláče stačí nakrájet dva plátky anglické slaniny na drobné proužky a koláč jimi libovolně poházet. Tady hraju do noty mé svaté trojici masožravců Pocákám olivovým olejem a šoupnu do rozpálené trouby , nejdéle na dvacet minut. Až budou okvětní lístky pečením zezlátlé, je hotovo. Horký, pohledný, hříšný koláč podle Florentýny.
Dobrou chuť!
(P.S. autorem fotografií je ten báječný muž, který umí nakupovat cibuli.)

Komentáře

  1. Koláš super, ale kam se poděl Hohnebogen? :´)

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Hohenbogen je ve vývinu, má ale pomalou stvořitelku !

    OdpovědětVymazat
  3. Delavam podobny, taky ma uspech :)) A gratuluji k vychove!

    OdpovědětVymazat
  4. Dokonalý koláč dokonalé kuchařky a dokonalého zásobitele! Červená cibule umí divy a tomuhle koláči sluší převelice, hned bych si kousek (dva, tři ...) dala

    OdpovědětVymazat
  5. [3]: To jsou takové pidikrůčky.

    OdpovědětVymazat
  6. [4]:Pan Dokonalý a vůně cibule, vida . Tenhle koláč se rozhodně nikdy druhého dne nedočká. A přidává se, ukrajuje, dokud nezbydou jen drobečky.

    OdpovědětVymazat
  7. Neměla jsem čas se stavit, a koukám na nový design, blahopřeju.
    Cibulových koláčů jen houšť - tak mi přistála větší porce cibule, jen žluté, na koláč jsem ji dusila a těsto udělala tvaorhové, chutnalo to též skvěle, ještě jsem rcp ani nezpracovala na blog, inu časem.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: mockrát děkuji za povšimnutí,se změnou vzhledu jsem asi tak na půl cesty, něco ještě nosím v hlavě, ale realizace ...? Tvůj tvarohový cibulový už na blogu máš, cibulových koláčů není nikdy dost!

    OdpovědětVymazat
  9. Krásné fotky :) Bez cibule si nedovedu představit vaření!
    P.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!