Přeskočit na hlavní obsah

První chléb z domácího kvásku, žitný, celozrnný

Začalo to krkonošským kyselem v létě, kdy jsme jej poprvé ochutnali v Horní Malé Úpě. Chutnalo nám moc a můj muž pravil, proč ho nevařím doma. O tom pravém, z chlebového kvasu, samozřejmě nikdy neslyšel. Pokračovalo to pročítáním Klářiných stránek, broukem v hlavě a pro mě nepochopitelným kuchyňsko-tvořivým záchvatem v tomto týdnu. Zapnula jsem v kuchyni topení, přistavila k němu sklenici, rovnou čtyřlitrovou zavařovačku ,(asi mám trauma z pohádky hrnečku vař) a začala jsem tvořit a krmit kvásek, právě ten typ číslo tři.
Nebyl tak krásně bublinkatě nakvašený, ale čtvrtý den byl právě ten den, kdy by se měl začít zpracovávat - na povrchu se už lehce začala oddělovat tekutina od zbytku. Polovinu - 300 g jsem rozespale navážila ve čtvrtek ráno v půl páté a přidala 300 g celozrnné žitné mouky. Co to šlo, jsem promíchala, proválela, dala zpět v míse přikryté utěrkou pod topení. Později v práci jsem přemýšlela, jestli jsem neměla přidat i vodu, vůbec se mi to na pohled nezdálo ve stejné konzistenci, jako u Kláry. Odpoledne na mě čekala mírně zkynutá, tužší a drobivá koule. Musím se přiznat, že jsem na pomoc vytáhla domácí pekárnu, nalila do ní asi 200 ml vlažné vody a kouli do ní nadrobila. Hladkou, bílou mouku jsem přidávalal po lžících, až se mi hmota zdála na oko a na píchnutí prstem akorát, podle popisu a fotografií Kláry. Přidala jsem čajovou lžičku soli.

A protože jsem po mých čachrech s chlebovým těstem byla hodně pokorná, vymazala jsem chlebíčkovou formu lehce olivovým olejem a vložila do ní těsto. Bylo jej tak do půlky. Zabalila jsem formu opět do utěrky, večer v šest hodin a nechala - držte se - prostě kynout do druhého dne. Ráno byla forma plná na okraj, odpoledne už se utěrka lehce zdvihala. Prostě jsem ho nechala kynout další celý den. Upekla jsem jej přesně podle Kláry, trouba vyhřátá na 275 C, na dně kastrůlek s vodou, chleba potřený vodou, po čtvrt hodině jsem snížila teplotu na 200 C. Neodradila mě ani rychle připečená kůrka, prostě jsem chleba přešoupla na nejnižší příčku v troubě a pekla jsem opravdu celou hodinu. Z trouby se rozhodně nekouřilo. 3x během pečení jsem ho potřela vlažnou vodou. Po upečení jsem obvod chleba přejela dřevěným nožíkem na máslo, aby mi šel z formy dobře vyklopit. Nožík jsem ve finále při dloubání zlomila. Pak stačilo formou klepnout o pracovní desku a chlébík lehce vyklouzl. Po hodině chladnutí jsem se na něj vrhla, nešlo jinak. Přiznávám, že kůrky jsou po obvodu připečené, dokonce mi i ve formě po obvodu z jedné strany rupl. Dávám si při kousání kůrky setsakramentský pozor na vlastní chrup. Ale jsem strašně ráda, že je více než poživatelný, bodejť by mi nechutnal, když je vlastnoruční. Je to prostě úplně jiná chuť, chléb je mírně nakyslý, i když hutný, kůrka je téměř zkaramelizovaná. Po těch pokusech, co jsem s ním provedla! Teď odpočívá zabalený v utěrce a uvidím, jak chutný bude ráno?

Díky Kláro!

A co to kyselo? Je ho pěkně hustý, plný pětilitrový hrnec a to kyselo je málo kyselý!
Oproti tomu chutnanému z hospůdky.
Které možná nebylo to pravé.
Přidala jsem do něj vajíčka, míchaná na másle a na cibulce. Jedině ta mohla tu nakyslou chuť srazit.

Komentáře

  1. Gratuluju ke krsánému kváskovému chlebu, já s k němu teprve odhodlávám, ale tvůj více než podařený recept mě nahlodal, až bude troška času, jde se na věc!

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Toffo, jsem moc ráda,že máš radost a chleba vypadá krásně ! Jsem ráda,že nemusíš vidět moje první chleby)) Prostě parádnický !! Je hrozně důležitý si vychytat teplotu vlastní trouby a vůbec to zkoušet ve svém. Jsem nadšená z tvého popisu a pevně doufám, že to není poslední chleba !!!

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Tento týden jsem asi chlebování propadla. Zvlášť po tom, co jsem se o rohlících dozvěděla, že se průmyslově vyrábí z hotových směsí, které neviděly mléko ani vejce.
    Také si vyzkouším tvého překládaného božského.

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: To že můj první kváskový dopadl tak dobře, je jen díky tvé chlebové akademii na tvých stránkách. Pochybuji, že bych to zvládla tak dobře, kdybych musela pátrat po knihách a kuchařkách.
    A máš pravdu, že žitný celozrnný chutná, přímo je z něj cítit síla. Ta chuť je neporovnatelná s kupovaným v běžné obchodní síti. (Nevím, proč mi v hlavě skáče asociace s ruskými literátními klasiky -Čechov, Gogol).
    Prostě druhý den dopoledne už nebyl.

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: :)))chlebová akademie :)). Je to hezká relaxace a zaručuju, že konec je v nedohlednu, tím chci říct, že variací je mnoho a stále nějaký stupeň umění před námi. U nás doma mají radost, když člověk propadne takovéhle věci :))

    OdpovědětVymazat
  6. Gratuluji, kolem výroby vlastního kvásku chodím už hodně dlouho, taky neustále nakukuji ke Kláře a čekám, až mě něco z hůry nakopne, asi to půjd taky zkusit! Navíc je pravda, že nám poslední dobou pekárna zahálí, musím se polepšit, zpomalit a vychutnat si tu přípravu domácího chlebíku. Dík za inspiraci - Toffo i Kláro!

    OdpovědětVymazat
  7. Páni, tak koukám, že chleba je opravdu náročná záležitost. Smekám nad tvou odhodlaností a hlavně nad tak krásným bochníkem chleba :) Už jen kvůli té složité výrobě musí být naprosto vynikající!

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: té chuti propadne každý, jen to dostat do paže!

    OdpovědětVymazat
  9. [6]: HaF, bylo to spíše dílem náhody, ale byla jsem hodně šťastná, že to dobře dopadlo.

    OdpovědětVymazat
  10. [7]: Možná tu náročnost přeháním, spíše jsem byla nervozně napnutá. Já zase smekám před tvým sladkým pečením, obzvlášť mě dostalo zdobení sušenek.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!