Přeskočit na hlavní obsah

Nudle se zelím

Zelí nakrájené na čtverečky, podle tvaru použitých těstovin. Vařím podle babičky z Chalup. Pokud použijete nudle, nebo dokonce špagety, nakrájejte zelí na proužky.

Potřebuji:
polovinu menší hlávky čerstvého zelí,
1 balení těstovin - 400 - 500 g - flíčků, nudlí, nebo špaget,
100 g slaniny nebo uzeného špeku,
sůl, pepř.


Slanina dodá zelí příjemnou vůni. Babička jí v receptu nepoužívala, ale já si tuto inovaci neodpustím - díky mým masožravcům.


Slaninu nakrájím na kostičky a na pánvi jí opeču do zlatova. Při přípravě nejraději používám zcela nešumavský wok - další ústupek od původního receptu díky moderní kuchyni. To už mám ústupky dva a tím raději končím.


Na vyškvařenou slaninu přihodím nakrájené zelí a za stálého obracení a promíchávání na woku opékám i zelí. Nejprve zprudka, po 10 minutách osolím, zmírním plamen a pokračuji v opékání dalších 15 minut. Dokud zelí stejnoměrně nezhnědne. Nesmí se však připálit, to by mu zůstala nepříjemná hořká chuť.


Flíčky, nudle nebo špagety uvařím podle návodu a přidám k opečenému zelí. Chvíli restuji společně, aby se chutě spojili. Podle potřeby osolím, každý si okoření svojí porci sám, podle chuti jen mletým pepřem.


Možná někdo tento recept nazývá šumavské zelí, nebo šumavské nudle. Pro mě to jsou naše nudle Chalupské.

Komentáře

  1. Zdravím, hned na začátku musím pochválit Váš krásný blog, před pár měsíci jsem ho náhodou objevila a teď už pravidelně brouzdám...! Tento recept znám jako "sléžky"(maďarští a slovenští předkové...) Těstovinky dělám domácí a jídlo má vždy úspěch. Moc děkuji za připomenutí a za inspiraci, zítra nachystám k večeři, k obědu né(ale jen protože v ledničce odpočívá roštěná... Hezký večer.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: To jsem opravdu zapoměla (i když jsem tuto zmínku chtěla uvést), že nejlepší je vyrobit si vlastní, domácí těstoviny. Jídlo má hned opravdu jiný rozměr. Takže to mám třetí odchylku od babiččina receptu.
    Tak sléžky - baví mě, že taková ta jednoduchá, chudá, levná jídla mají co kraj - jiný název. Občas se o ně strhnou internetové strkanice.
    Děkuji tvé za návštěvy. Hezký svátek .

    OdpovědětVymazat
  3. V naší rodině se dělá podobné zelí s těstovinami tzv. klatovské, podle (pra)babičky tam žijící. Zelí se praží na sádle s pepřem, solí a paprikou - je to též vynikající.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: A ještě kousek od Klatov, k hranicím a to je kraj mého srdce! Těší mě, že máme stejné chutě!

    OdpovědětVymazat
  5. Zdravim z Francie
    Toto dela obcas moje mamka a to ja moc rada!
    Asi si to po navratu objednam

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Zdravím do Francie a přemýšlím o kokotkách!

    OdpovědětVymazat
  7. Tohle jídlo dělávala babička na chalupě. Sice byla z Jižní Moravy, ale tohle jídlo mi chutnalo bez ohledu na kraj původu. Díky za jeho připomenutí. Udělám ho manželce, ať si na chvíli odpočine od italských těstovinových receptů ;)Ta slanina vypadá nádherně ;) Zdravím dietology :)))

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Těžko říct, který kraj je původem. Stejná nebo podobná chudá jídla se objevují ve všech krajích naší země. A byla by škoda na ně zapomenout.

    OdpovědětVymazat
  9. Já to ochutnala a je to vynikající!
    Navíc, ta fotka č. 2 nemá chybu
    P.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Řekla bych, že jsou hodně jedlé!

    OdpovědětVymazat
  11. vynikající !!! výborný recept, když nevím, co se zbytkem zelí (jde to i s červeným). dělala jsem domácí fleky a nemělo to chybu. a ta slaninka je tam opravdu skvělá.

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Domácí suroviny opravdu nemají chybu! Díky za komentář.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr