Přeskočit na hlavní obsah

Svatovintířský dort

Tenhle dort pro mě byla výzva. Z práškové i plátkové želatiny jsem měla vítr, po nepodařeném pokusu, který jsme s švagrovou učinily na narozeninovém dortu pro neteř.... A marcipán jsem pro změnu nevyzkoušela vůbec.

Recept je zcela zbytečné přepisovat. Je autorkou podrobně a výstižně sepsán, varuje začátečníky (nebo želatinou a marcipánem nepolíbené,jako jsem já) v těch zásadních momentech přípravy dortu.


Svatovintířský dort, den 1.

Nejprve jsem upekla nizoučký korpus na dort, cca 3 centimetry vysoký. Pečení trvá jen chvilku, nejvýše 13 minut.


Nechala jsem ho vychladnout venku z formy. Připravila jsem si šlehačkový krém: ušlehala smetanu. Nabobtnanou plátkovou želatinu jsem rozpustila pro jistotu ve vodní lázni, smíchala se studeným mlékem a po částech vpravila do ušlehané šlehačky. Jako poslední jsem přidala strouhané lískové oříšky. Vychladlý korpus jsem vrátila do dortové formy.


Šlehačkovo - oříškovou náplň jsem navršila na korpus do formy. Uhladila a uložila do lednice ztuhnout. Pro dnešek máme hotovo.


Svatovintířský dort, den 2.

Nejprve jsem si podle dortové formy připravila papírovou šablonu (z pečícího papíru) na vyvalování marcipánu. Já, opatrná, pro jistotu...
Ztuhlý dort jsem opatrně objela nožem po obvodu formy, aby se uvolnil od obruby dortové formy. Pomocí dvou dlouhých nožů jsem jej přemístila na velký talíř.
Dva 100 g válečky marcipánu jsem spojila do sebe a vyválela na desce poprášené moučkovým cukrem. Po pár sekundách jsem marcipán přemístila na šablonu. Na potáhnutí celého dortu jsem vyválela marcipánovou placku tenoučkou tak, jako nudlové těsto na vlasové nudle. Co přesáhlo šablonu, jsem musela okrajovat a záplatovat tak nedoválené díry.


Pečící papír mi pak pomohl přenést marcipánový kabátek na dort:


Kabátek jsem upravila na míru dortu, zarovnala na bocích do záhybů a přesahy na talíři odkrojila. Tím jsem získala trošku materiálu navíc, abych z něj mohla vykrájet pár ozdob .


V celé své kráse:


Cituji autorku receptu:

"Dort se zdá být pracný, ale když ztratíte ostych před želatinou a naučíte se rovnoměrně vyvalovat (marcipán ne sebe :), je jeho příprava mnohem jednodušší než různých krémových a polevových monster. Také na zažívání je mnohem lehčí než dorty s máslovými krémy. Obzvlášť sofistikovaná je kombinace nesladké šlehačky, v níž vyniká chuť oříšků, a marcipánu, který je sám o sobě přeslazený, ale tady tak nepůsobí."

Lépe bych to nevyjádřila, ale můžu se pod to, podle své zkušenosti, podepsat.



Proč svatovintířský?


Jediný kostel na světě, zasvědcený svatému Vintíři, je v Dobré Vodě u Hartmanic.




Komentáře

  1. wow! sedím a koukám. a pak ještě tleskám a říkám si, že na těch marcipánových kabátcích přece jenom něco je a že vlastně nemám žádné konkrétní plány s tím zbytkem marcipánu, co je ve spíži... ;)

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Kabátek doporučuji dortu oblékat těsně před podáváním dortu. Já ho oblékla 3 hodiny před a marcipánová hmota na dortu mírně zvlhla od šlehačkového krému. To vlhnutí bude asi záviset na kvalitě marcipánu. Já měla 100g za 35 Kč z Hypernovy.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!