Přeskočit na hlavní obsah

Velikonoční paštika pro Lidl Food Challenge

Letošní Lidl Good Challenge bude končit 29. února. Tématicky předskakuje těm veselým, barevným velikonočním svátkům a zní "VELIKONOČNÍ VAJÍČKO". Zadání dává volnost při výběru surovin, jedinou podmínkou je, aby všechy použité suroviny byly k dostání v prodejnách Lidl.


Nejsem asi možná dost originální, konec konců domácí paštiku zkusila už většina blogerů. Snažila jsem se ale použít tradiční suroviny typické pro české velikonoční hodování. Uzené maso, zelené výhonky, které jsem teď, koncem února nahradila čerstvým špenátem a samozřejmě vajíčka, ten hlavní symbol znovuzrození. Po zeleném špenátu sahám při velikonočních přípravách pokaždé, když ještě příroda není na velikonoční vaření a pečení připravená - když mladé výhonky kopřiv, kontryhele, řebříčku, pampelišek, fialek, pupence maliníku, ostružiníku neraší.


Suroviny:
500 g listového těsta,
400 g libového vepřového masa,
250 g mletého libového hovězího masa,
150 g uzeného bůčku,
250 g zeleného čerstvého špenátu
(v Lidlu je nyní k zakoupení úžasné půlkilové balení za pouhých Kč 39,90!),
2 větší cibule,
4 stroužky česneku,
50 g másla,
7 vajec + 1 žloutek na potření,
1 polévková lžíce dijonské hořčice,
sůl, pepř, muškátový oříšek.

K pečení je třeba forma na biskupský chlebíček.


Dám uvařit šest vajec natvrdo. Mezitím vrazím na pánev máslo a nechám na něm škvařit kostičky uzeného bůčku. Když začnou zlátnout, přidám jemně nakránou cibuli a škvařím dál, až zezlátne i cibule. To pak přihodím omytý, nahrubo nakrájený špenát, zbavený tvrdých stonků a vše společně restuju, asi pět minut, dokud špenát nezavadne a nevypaří se zbytečná tekutina. Navrch párkrát strouhnu muškátovým oříškem. Vše nechám schladnout.

Vejce už jsou vařená, tak je vhodím do studené vody, aby pak šla dobře zbavit skořápky.

Vepřové maso nakrájím na větší kostky a v sekacím robotu nechám nahrubo nasekat. Přendám do mísy, přidám koupené jemně mleté hovězí maso, lžíci studené až ledové vody a začnu maso ručně hníst a zpracovávat, aby se dobře spojilo. Pak přiklepnu jedno vejce, osolím, okořením pepřem, lisovaným česnekem a dijonskou hořčicí. Dobře propracuju, pak smíchám se špenátovo-uzenou směsí. Nakonec bochánkem z výšky párkrát prásku zpět do mísy, abych vytloukla vzduchové bubliny.

Oloupu vajíčka.

Pečící troubu dám vyhřát na 200°C. Formu na biskupský chlebíček vymažu silnou vrstvou másla. Prostě hroudu povoleného másla uchopím do prstů a formu poctivě vymastím.

2/3 listového těsta vyválím na obdélník tak, abych jím mohla vyplnit formu a aby mi ještě z každé strany asi 2 cm přesahovaly. Vyváleným těstem vyložím formu. Na dno nasypu asi dvě hrsti strouhané housky, jen čistě preventivně, aby se mi paštika na dně nepromáčela (ano, tento trik přebírám od pečení štrůdlů). Polovinu masové směsi uhladím na těsto a na ní položím vejce na tvrdo. Po délce, těsně vedle sebe, aby se vešly a dotýkaly, mírně jim seříznu špičky. Na ně upěchuju zbytek směsi.

Ze zbylého listového těsta vyválím obdélník - víko paštiky, o velikosti horní části formy. Přiložím ho na vršek a překryju dvoucentimetrovými přesahy prvního těsta. Abych měla jistotu, že si mi paštika dobře uzavře, přesahy si podmažu bílkem z posledního vajíčka. Žloutkem budu potírat celý vršek paštiky. Pokud zbydou odkrojky těsta, dají se z něj vyrobit ozdoby na víko, které také potřu žloutkem. Nakonec těsto na pár místech nožem propíchnu, aby při pečení mohla ucházet pára z vnitřku paštiky.

Formu vrazím do trouby - na pečící mřížku umístěnou v dolní části trouby. Peče se hodinu při 200°C. Pokud by těsto zlátlo příliš rychle, zakryjte ho pečícím papírem.

Upečenou paštiku vyndám z trouby a nechám zatuhnout - 15 až i 30 minut. Tenkým nožem objedu po obvodu, aby se uvolnily případné připečené okraje. Opatrně paštiku vyklopím. Krájím jí na silnější plátky nejlépe pilkovým nožem.



A tady jsou mé poznatky pro další pečení. Příště bych použila dvě balení mraženého listového těsta. Z prvního půlkilového balení bych vyválela těsto č. 1, dosáhla bych tím tloušťky těsta cca 5 mm kterým bych vyložila formu. Z druhého půlkilového baleční bych vyválela víko paštiky a použila bych ho na bohatší zdobení. Vykrájela bych plechovými vykrajovátky velikonoční kuřátka, slepice, kohouty a vajíčka. Takhle mi okrajky zbyly jen na šňůrky.


Jestli si chcete trochu vyhrát s velikonočním menu, plně doporučuju tenhle recept. Chutná teplá i studená. Když se ta paštika solidně vyklopila i mně, tak se povede všem!

Taky už se těšíte na velikonoce?

Komentáře

  1. Ta se mi moc libi, ukladam! Mozna se taky priste zucastnim;)

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Já je vždycky obdivovala u tebe, ty novoroční třeba a říkávala jsem si, že by se mi určitě nepovedla, tak konečně jsem něco zkusila.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!