Přeskočit na hlavní obsah

Švestkový koláč s marcipánem

Recept na mě vyskočil jako doporučená reklama z FB stránek a moc, moc se mi líbil. A protože máme v lednici nespotřebovaný kus marcipánu od červnového narozeninovědortového šílenství, čekala jsem na ty pravé, uzrálé švestky. To, co zlotřilý špačci nestihli minulou sobotu oklobat, jsem si dovezla domů z Chalup a hned v neděli upekla švestkový koláč s marcipánem.


Neděle ještě byla pravá tropická, proto jsem se ani už nestresovala tím, že křehké máslové těsto nechce zatuhnout, že ho ani nemůžu rozdělit na dvě části, přičemž každá by tvořila celou plochu koláčové formy. Úspěšně jsem všechno těsto natlačila jako korpus do formy vyložené na míru pečícím papírem, pokryla švěstkami, vypeckovanými a rozpůlenými, řeznou stranou nahoru a zasypala marcipánem, nastrouhaným na struhadle na velkých slzičkách.


Upeklo se úspěšně a tady už máte recept, potřebujete:

  • 250 g hladké mouky,
  • 125 g cukru moučka,
  • 125 g másla, pravého,
  • 1 ks vejce, slepičího,
  • 175 g marcipánu,
  • švestky,
  • trochu mléka na potření,
  • cukr moučka na poprášení.
"Dejte předehřát troubu na 170 °C a vložte do ní plech. Mouku a máslo hněťte v ruce, dokud nevznikne drobenka. Přidejte prosátý cukr a prošlehané vejce, hněťte, dokud se vše nespojí a nevytvoří se hladké těsto. Zabalte do potravinářské fólie a nechte 10 minut odležet v lednici.
Pak odeberte trochu méně než polovinu těsta (na pokličku) a dejte ho zpět do lednice. Větší kus těsta rozválejte na moukou posypané ploše a vyložte jím koláčovou formu o průměru 28 cm. Těsto musí být i po stranách, pokud vám někde praskne, přitiskněte ho k sobě, popřípadě vyspravte kousky těsta z odkrojků.

Dno těsta propíchejte vidličkou a posypejte nastrouhaným marcipánem. Na něj položte švestky řeznou plochou dolů a okraj těsta potřete vodou.

Zbylé těsto, které bylo v lednici, rozválejte, aby bylo o něco větší, než je průměr formy. Za pomocí válečku přeneste těsto na švestky, lehce přitiskněte na ovoce a v okrajích a přebytek těsta odřízněte. Celý koláč potřete trochou mléka. Formu položte na horký plech a pečte 30-35 minut, dokud nebude těsto světle zlaté. Po vytažení koláč pocukrujte a podávejte vlahé."


Je jasné, že pro mnohé z nás koláč kvůli investici do marcipánu nepatří k těm nejlevnějším. Ale takhle dobře nechutná lecjaký dort a zakrojit si ho začerstva, teplý, je opravdu NĚCO. Švestky a marcipán k sobě až bytostně patří, nechápu, jak jsem toto chuťové spojení mohla tak dlouho ignorovat.



PS: A nestydím se zakrojit i v hluboké noci. Linie, nelinie, ..... přeju dobrou chuť!





Komentáře

  1. Tak tak, linie nelinie, někdy (skoro vždycky ) nejde odolat, to znám moc dobře! Zní to skvěle, už se na švestky strašně těším, dokonce i ten marcipán bych měla mít...

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Máš pravdu, skoro vždycky . Letošní sezóna je na švestky štědrá.

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: Je to taková sladká bombička

    OdpovědětVymazat
  4. Jéé, ten jsem pekla nedávno! Jen jsem do těsta vrzla notnou dávku opražených mletých mandlí A byl úžasný, máslový, sladký, voňavý, šťavnatý... Hmmm, jestli někde nakoupím dobré švestky ze zahrádky, rozhodně si ho zopakuju.

    OdpovědětVymazat
  5. [5]: tak ty jsi ho měla vytuněnej i zespoda Opražené mandle v těstě, to je dávka pro mlsné jazýčky

    OdpovědětVymazat
  6. Hezký večer, děkuji za tip. Moc mě zaujala kombinace švestek a marcipánu a tento víkend se na koláč chystám, už mám i marcipán. Podívala jsem se rovněž na originál receptu a na Vaší fotce mi chybí ta "čepička" z těsta...

    OdpovědětVymazat
  7. [7]: Dobrý večer, Anno, děkuji za komentář.Jak píšu v textu článku, v horku se mi vůbec nepodařila správná konzistence křehkého těsta, pořád mi teklo a proto se mi ho nepodařilo rozdělit na cca poloviny a vyválet na dvě stejné placky - pravdivě, vyválet ani nešlo, jen vymačkat do formy. Horka jsou za námi, tak bych mohla dát druhý pokus koláče, aby se mi podařila i ta čepička. Kupodivu koláč zafungoval i bez ní, takže, pokud by se někomu dalšímu nedařilo, může se zařídit jednoduše, bez čepičky a koláči to na chuti neubere. Chutnal Vám?

    OdpovědětVymazat
  8. Hezký den, děkuji za odpověď. Musela jsem přehlédnout tu Vaši poznámku (kdyby ne, ušetřila bych si nervy). Každopádně koláč jsem vyzkoušela, a ač nebylo vedro, placky mi taky nešly vyválet. Tu spodní jsem rovněž vymačkala, s horní jsem zápolila a jakž takž se mi ji podařilo přenést :) Jen po okrajích už to nebyla žádná hitparáda. Možná by pomohlo dát těsto do ledničky na delší dobu, třeba přes noc. A když ne, Vaše úprava je taky moc lákavá, švestičky pěkně sedí na koláči a jen čučí a ubydou nervy z válením těsta.
    Koláč byl jinak moc dobrý, určitě zopakuji. Moc děkuji za tip.
    Teď se chystám na salát z červené řepy, kterou mám moc ráda.
    Mějte se hezky.

    OdpovědětVymazat
  9. [3]: Tak bohužel u nás zatím velice chudá. Nebo jak se to vezme Skoro všechno šlo do mače na pálenku a malinký zbytek si ukořistila mamka na knedlíky, takže ze švestek mi letos nezůstalo nic.

    OdpovědětVymazat
  10. [10]: poskládaly se jinak priority

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr