Přeskočit na hlavní obsah

Mušlobraní

Na počátku byly mušle. Dnes pokračuji se sdílením zážitku, toho prvního, který jsem spolu s druhým přeskočila, abych v únoru mohla co nejčerstvěji napsat o třetím. První zážitkové setkání za spolupráce Přístavu Valnovka a keltského Opida se nesla v duchu mušlí po belgicku. Mušle se na podzim staly horkou novinkou na pultu Přístavu Valnovka a já tehdy v září marně hledala druhého do spolku, aby se mi vyplatilo koupit kilo čerstvých dánských mušlí a pochutnat si na nich. Kilo je tak akorát správné množství pro dva, myslela jsem si. Tak jsem se jen litovala, až Milan vymyslel, a s Jirkou uskutečnil, první degustační večer a rozhodl se pro podávání mušlí a já si tedy konečně mohla opět pochutnat.




  • 1kg čerstvých slávek jedlých
  • 1/2 svazku řapíkatého celeru
  • cca 0.1l suchého bílého vína
  • rybí vývar na podlévání
  • 1 pol.lžíce másla
  • 2 pol.lžíce olivového oleje
  • 5 kuliček nového koření
  • 1 bobkový list

Příprava:
Slávky očistíme a propereme ve studené vodě, zcela otevřené mušle vyhodíme.Řapíkatý celer očistíme a nakrájíme. Ve velkém hrnci rozpustíme máslo s olivovým olejem. Přidáme nakrájený celer a necháme krátce zpěnit. Přisypeme mušle, koření a podlijeme 0.1l rybího vývaru, promícháme a přivedeme k varu. Zakryjeme pokličkou a necháme dusit cca 3minuty. Přilijeme bílé víno, promícháme a opět zakryjeme. Po 2minutách opět promícháme a za další 2minuty je pokrm hotov.
Upozornění - mušle, které se při vaření neotevřou nekonzumujeme.
Doporučená příloha:
bramborové hranolky s majonézou nebo bílá bageta. Zdroj receptu tady.

Nebo video recept od Kluků v akci tady.




Říjnový podzimní podvečer, kdy těžké mlhy ještě za světla padaly na okolní luka, parádně dokresloval tu poslední línou oslavu končící letní sezóny. Živé, surové, hmatatelně teplé struktury materiálu, dřeva, kamene, železa, stavby v duchu přírodního stavitelství domu Opida nás uváděli v úžas, měla jsem potřebu dotýkat se celého domu, hladit ho. Závěrečnou třešničkou na dortu byly ovšem ty zmiňované mušle, vůně, nesoucí se v prostoru i ten skvělý pocit v žaludku ( nerada používám smajlíky, ale teď musím na žaludek mrknout Mrkající.



A po čase se mi vše rozleželo v hlavě a koupila jsem si kilíčko sama pro sebe. Bez jakéhokoliv studu jsem si ho uvařila a snědla sama, k sobotnímu obědu. Zvolila jsem tradičně nejjednodušší recept, i když co recept, tak sem tam drobnější nuance v recepisu. On je možná každý námořník dochucoval specificky podle své chutě.




Moules à la marinière - Slávky (mušle) po námořnicku
  • 2 l slávek jedlých
  • 125 g másla
  • 150 ml bílého suchého vína
  • 10 kuliček celého pepře
  • 4 cibule šalotky
  • 2 plátky citronu
  • 1 bobkový list
  • ½ stroužku česneku
  • 1 menší svazek petržele
  • 1 - 2 snítky tymiánu
  • sůl
  • pepř (pokud možno čerstvě mletý)
Slávky po námořnicku - postup přípravy
Očistíme a na drobno nakrájíme cibuli šalotku a pak ji na polovině másla podusíme. Přidáme tymián, nasekaný česnek, plátky citronu, bobkový list, několik zrnek pepře a vše zalijeme vínem. Necháme asi 5 minut dusit. Poté přidáme do hrnce důkladně očištěné slávky a 5 minut vaříme. V dalším kroku vyndáme mušle a uložíme je na teplé místo, vývar z mušlí přes plátno přecedíme. Vývar přivedeme k varu, odstavíme jej z ohně a všleháme do něj zbytek zchlazeného másla. Dochutíme solí a pepřem. Necháme minutu odstát a podáváme. Nejlépe s bagetou. (zdroj receptu).

Můžete se inspirovat receptem u Mlsné kočky tady nebo videem od kluků v akci tady.



Eet smakelijk, bon appétit!

Komentáře

  1. Nádherný článek, úžasné fotky, báječná atmosféra dýchá z každého slova a z každého obrázku. Hned bych se zúčastnila. Sakra, potřebuju tady taky takovou Valnovku jako sůl.

    OdpovědětVymazat
  2. Mušle mám ráda, ale ještě nikdy jsem si (nakonec) netroufla udělat si je doma.

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: Já se nebále, mušle byly z Dánská, perfektně očištěný, prý se přímo v přístavu "propírají v prádelnách" - zařízeních na zpracování - přímo v mořské vodě, která jim je přirozená, přímo před vlastní přípravou v mojí kuchyni jsem je půl minuty před vržením do pánve propáchla na cedníku studenou vodou. Závadná nebyla ani jedna (že by se při vaření neotevřela). Ty zkažené se bez tak při ochutnání hned poznají (tyk moje zkušnost, ale z jiného času i místa ).

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: Velké díky, Madlo. Ta Valnovka je opravdu bonus k životu!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.