Přeskočit na hlavní obsah

Vývar a polévka z mořských ryb


Od kapitána z Přístavu Valnovka jsem dostala geniální materiál - bezva čerstvé kosti z tresky a lososa. Takový materiál se neodmítá, můžu do domácí kuchyně vnést další nové chutě, možná tak trochu inspirované skandinávskou kuchyní. Možná mě na skandinávské chutě přivedla image Přístavu Valnovka.

(foto jsem převzala z www stránek Přístav Valnovka)

Teda, chápu, že fenykl ani estragon ve Skandinávii moc původní není, ale výsledná chuť by možná mohla být. Třeba. Možná. Asi. Recept jsem si našla na mých kdysi oblíbených stránkách Labužník.cz.

Takže, první den vařím vývar. Hledala jsem tipy jak na něj v literatuře mé kuchyňské knihovny, pak mě to ale přestalo bavit a šla jsem na to jednoduše, bez příkras. Kosti vložit do velkého hrnce a zalít studenou vodou. Přivedla jsem vše k varu a osolila. Vařící pak už nechala jen probublávat, až se množství svařila na polovinu objemu. Celou dobu byla naše zvěř - kocour a štěně - jako u vytržení, vůně je to ukrutná. Ale nevařilo se pro zvěř, přece.


Druhý den připravím z vývaru polévku. Potřebuji:

1,5 - 2 litry rybího vývaru z 2-3 kg kostí z lososa a tresky,

máslo na osmahnutí zeleniny,

2 šalotky, nebo cibule,

1 fenykl (cca 250 g),

3 brambory (cca 250 g),

Sůl, pepř, estragon,

400 g filetů z tresky,

200 ml sladké smetany.


Šalotku jsem nesehnala v tom pravém čase, fenykl koupil muž v Praze, bio, ve slevě za 21 Kč. Dnes už je šalotky i fenyklu samozřejmě plná Billa.


Cibuli a fenykl nakrájím na plátky, nejprve osmahnu cibuli, až zavoní, přirestuji k ní fenykl. Zaliju vývarem, přidám brambory nakrájené na kostičky. Vařím do té doby, až jsou brambory téměř měkké. Pak vložím tresčí maso - koupila jsem si lisované hlubokomražené kostky vyráběné pod značkou Billa (Milane, promiň …) , použila dvě a krátce provařila, dokud se rybí kostky lehkým varem nerozpadly na menší části. Zavařila jsem krátce sladkou smetanu, odstavila a do hotové polévky jsem rozemnula estragon.


Tak jaká je výsledná chuť - jemná. lahodná, rybí samozřejmě. Už jsem v jiném receptu vyzkoušela kombinaci fenyklu a ryby odzkoušenou, takže jsem se nebála. Polévky se smetanovou tečkou jsou vděčné velice. Nikomu jsem jí doma nenutila a přece si jí syn sám nabral a dokonce pochválil. Tečka.

Komentáře

  1. Krása,krása!
    Nevadí ani mražené kostky, hlavní je, že jsi zpět a budu mít co číst!
    Hned bych ochutnala a těším se na další laskominu.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za tak milé povzbuzení. Říkala jsem si, že jde jen o polívku, tak to takový prohřešek není, koupit slisované kostky. Mám s nimi dobrou zkušenost, jde o bílé maso, nepáchnou, bez kostí a v polívce se rozpadnou přesně na takové kousky, které potřebuji. Kupovat si čerstvý filet v Přístavu Valnovka jen do polívky by podle mne byla jen taková drahá rozmařilost.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.