Přeskočit na hlavní obsah

Uvařeno z bedýnky No. 1

Rozhodla jsem se demonstrovat, jak zeleninové bedýnky doma zužitkováváme, ale nevím, jak dlouho mi tohle předsevzetí při mém vypjatém denním rozvrhu vydrží. Tady je ochutnávka z čísla jedna:


Česneková pažitka vytvořila ochucení tvarohového dipu - tady platí obecné pravidlo, když už nevím, kam s ní(m), šoupnu to do tvarohu (viz ředkvičky vloni). A dip se servíroval s hitem naší domácí kuchyně mých dětských let. "Milé děti, když já byla malá, neexistovaly žádné hranolky, předsmažené polotovary z mrazáku obchodů. Kdo chtěl nezdravé hranolky, musel do hospody, restaurace a nebo doma smažit v jedné vrstvě na pánvičce. Doba fritovacích hrnců byla ještě v nedohlednu."
Tyhle pečené brambory bývaly večeří luxusní i když levnou. Pekli jsme je na domácím sádle, posolené a okmínované a v půlce pečení se ještě důležitě obracely - pedantská vychytávka našeho tatínka - aby byly zlatavé z obou stran. Pro pět členů rodiny stačily dva plné plechy hustě narovnaných plátků. Na trik se solením brambor až po upečení jsme přišly až s érou již zmíněných fritovacích hrnců, vyčetli jsme to v návodu, jak získat křupavé hranolky. Míchal se k nim tvaroh s cibulí, kmínem, někdy se sladkou paprikou. Když byla doba zabijaček, přikrajovali jsme k nim sulc - to zbožňuji dodnes. Občas se s nimi v dnešní době setkám na jídelních lístcích a to se pak nazývají patřičně vznešeně - jako bramborové dukáty.


Grilovaný hermelín na salátovém listě je hitem mojí závodní kuchyně, tedy alespoň pro mě.
Hermelín naolejuji olivovým olejem a okořením: čerstvě mletým pepřem, někdy drceným česnek, někdy drcenou chilli papričkou, štipkou sušeného, vlastnoručně trhaného řeckého oregana a vavřínu, stojí mi v kuchyni dekorativně v džbánku, ale zásoby už bohužel docházejí. A voní opravdu o stupínek lépe, než ty kupované. Navrch přidám větvičku rozmarýnu a pro pány košilku z anglické slaniny. Tuším, že jsem vám ještě nesdělila, že miluju přepečené rozmarýnové větvičky, jak z hermelínu, tak pečené dýně nebo brambor, křupají a voní trochu jako jehličí. Lépe se v troubě griluje zabalený v alobalu, tentokrát jsem musela balit do papiloty z pečícího papíru. Při 200 ºC peču v troubě 15 minut, troubu však "nehoním nadarmo," tentokrát se hermelín svezl s pečením bramborových placek. Možná jsem na závěr mohla papír roztrhnout a pustit na dvě minuty troubu na gril.


Hit jsem ale dovedla k dokonalosti dokonalou salátovou zálivkou:
Na jednu osobu: 1 polévková lžíce olivového oleje, 1 čajová lžička francouzské hořčice, 1 čajová lžička tekutého medu, 1 čajová lžička dobrého octa (nyní bílý estragonový). Tahle zálivka mně provází celé letošní léto a nemůžu se jí nabažit. Třeba zachutná i Vám, ale doporučuji jí opravdu jen na salátové lupení, můžete si z různých druhů salátů vytvořit na talíři salátový mix. Dobrou chuť!

Komentáře

  1. Hm, ty opékané brambory vypadají tak krásně křupavě a co teprve ten hermelín! Mňam!

    OdpovědětVymazat
  2. Tyhle pecene platky brambor miluju odmalicka, to je jeste delaval tatinek (ted uz do kuchyne nevkroci) a daval na ne maslo s prolisovanym cesnekem, a to byla basta! A zalivku asi vyzkousim hned vecer, natrham salatove lupeni a rukolu na zahradce :)

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: No vida, další akční tatínek. Doufám, že ti medová zachutná, tak jako mě.

    OdpovědětVymazat
  4. Přesně stejné brambory děláme doma! A zrovna dnes je máme k večeři

    OdpovědětVymazat
  5. Přesně takovou medovo-hořčičnou zálivku mám teď zrovna v oblibě! Máš to krásné, to bedýnkaření, trošičku závidím
    i já se přidávám k milovnicím pečených plátků brambor, u nás doma se také ochuvoaly na závěr česnekem s máslem  a občas se před koncem dopečení ještě posypaly Nivou. Dobrota nebeská, zítra je udělám ke kaprovi

    OdpovědětVymazat
  6. BRAMBORY v kuchyni jsou něco jako čisté malířské plátno. Chce to umět se vyjádřit Velmi se ti to povedlo, neodolala bych a s chutí se zakousla. Brambory jsou mým nejoblíbenějším materiálem, se kterým si vždycky vím rady. Dnes byla bramborová fritata a maso jsem nepostrádala ani v nejmenším

    OdpovědětVymazat
  7. [5]: No vida! Další česká klasika,jak čtu komentáře nahoru i dolů !

    OdpovědětVymazat
  8. [6]: Tak já jsem tou zálivkou tak posedlá, že jsem její zbytek dnes napatlala z jedné strany i na tuňakové steaky, nechala chvíli odležet a nasucho opekla na grilovací pánvi. Vytvořila se zajímavá krusta. Ta Niva na bramborové plátky, ta by nám taky doma chutnala, budu si pamatovat.

    OdpovědětVymazat
  9. [7]: Plátno, na které malujeme svou chutí. Myslím, že bych se bez nich těžko obešla, zvyk je železná košile. Vždy platily za nejlevnější surovinu, což už nyní vždy nemusí stoprocentně  platit. Nejraději ujíždím na těch nových, vydrbaných kartáčkem a servírovaných i se slupkou.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!