Přeskočit na hlavní obsah

Zázvorky, ledované

Zázvorky. Vánoční cukroví, o kterém jsem jen četla. Zidealizovala jsem si jej do podoby pravých českých vánoc, i když výsledek byl a je nejistý. Nikdy jsem ty správné neochutnala, u nás doma není zvykem jejich pečení na vánoční časy. Ale byla to pro mě výzva, po tak krásném popisu receptu i obzvlášť velkému prostoru, který mu věnuje babiččina kuchařka . Kdy jindy se vracet ke kořenům, než v očekávání těch nějkrásnějších dní v roce, v očekávání porozumění, důvěry, vstřícnosti, pocitu štěstí a lásky.



Zázvorky: 28 dkg cukru, 1 vejce, 4 žloutky, lžička zázvoru, špetka citrónové kůry, 28 dkg hladké mouky.
Poleva: 10 dkg cukru, 1 bílek


"Žloutky třeme s cukrem alespoň 20 minut, potom přidáme zázvor, citrónovou kůru, mouku a těsto vyklopíme na vál. Po zpracování vyválíme těsto v placku 5 mm silnou a podlouhlou zázvorkovou formičkou z ní vykrájíme zázvorky. Vykrájené zázvorky srovnáme na plech potřený voskem, dáme do chladu a necháme přes noc odpočinout. Odpočaté zázvorky ledujeme bílkem utřeným s cukrovou moučkou Zprvu je pečeme v teplejší troubě, aby vyběhly, později dopékáme v troubě mírnější. Dbáme, aby se svrchu pekly méně než zespodu, aby poleva sice vyběhla, přitom zůstala bílá a nepopraskaná. V příliš teplé troubě zázvorky vydují, středem puknou a je po kráse. Době upečené zázvorky jsou pěkně vysoké, ale hodně tvrdé. Uchováváme je nejlépe v nepolévaném kamenném hrnku, zakryjeme pokličkou a necháme alespoň 14 dní rozležet. Ledovat je nemusíme, i tak jsou dobré. Vždy je však necháme odpočinout."

V receptu jsem hned odhalila tiskovou chybu, kam s tím vejcem. Rozhodla jsem se jej třít rovnou se žloutky. Netřela jsem já, nýbž můj robot se šlehací metličkou, deset minut. Cukr jsem dala krystal. Nevím proč zrovna krystal, sáhla jsem po něm automaticky. Neutřel se do hladka. Křupal i při vykrajování. Vykrajování bylo zpočátku hračka, těsto se chytá do vykrajovátka a dá se lehce vymáčknout rovnou na plech, vyložený pečícím papírem. I když jsem pracovala rychle, z poloviny práce už jsem musela občas vykrajovátko obtisknout do hladké mouky, aby se do ní těsto nevlepilo a neuchytilo nadobro.
Zázvor, to je další kapitola, jak si práci umím zkomplikovat. Možná bych mohla říct, že tenhle přístup je přímá paralera mého života. Koupila jsem si sušený - celý zázvorový kořen, který jsem pak rdousila a strouhala na struhadle na množství zarovnané kávové lžičky. Prsty naštěstí zůstaly bez úhony.
Zázvorky se mají nechat odležet přes noc v chladné místnosti. V mém případě je tou ideální místností kuchyň, ve které netopím, a nejvíc větrám. Připouštím ale, že chladnější místo by mohlo vypadat jinak. A když přihlédnu k zvířecímu členu domácnosti, sotva šestiměsíčnímu, zvědavému a pažravému kocourkovi, přičtu si při přípravě zázvorek i zajímavý bonus v podobě cvičení. Oba plechy se zázvorkami musím uložit až nahoru na kuchyňskou linku s pomocí židle. V posilovně bych musela platit za výstupy na lavici a tady to mám zadarmo. I když se chci vidět, jak takhle cvičím třeba za deset let.
Bílkovou polevu jsem také svěřila do péče svého robota, nechala jsem jí deset minut míchat hnětacími háky na těsto. Tento drobný fígl jsem vyčetla z vánoční Kuchařky pro dceru Jany Florentiny Zatloukalové, ta jí ale použila na zdobení perníčků. Umíchala se fantasticky
Pekla jsem na 120 ºC, dva plechy v horkovzdušné troubě, později jsem teplotu snížila na 100ºC, možná by se dalo říct spíš sušila. Byla jsem ráda, že opravdu vyběhly, tak jak se píše v receptu.


Z další, pro mě cenné památky, zažloutlého paperbackového sešítku, ze kterého zbylo ale jen pár prostředních stran a tudíž je neidentifikovatelný, můžu dodat těchto dalších pár vět. Jazyk těch starších vydání má pro mě velké kouzlo:

"Všechny přípravy musí být ve vytopené místnosti připraveny, aby byly teplé. Třeme vejce a žloutky s cukrem a citrónovou kůrou celou hodinu. Na vál si připravíme prosátou mouku a prosátý tlučený zázvor. Těsto vlijeme do mouky a vypracujeme. Dáváme polovinu hladké mouky a polovinu krupičkové nebo samou hladkou. Pozor na přidávání mouky! Těsto se zdá sice řídké, ale pak rychle tuhne, proto se musí rychle na vále zpracovávat."




Shrnuto a podtrženo, navzdory všem obavám, roztékající se těsto, nevyběhlé zázvorkové tvary a popraskaná poleva, nic z toho se nekonalo. Ujišťuji vás, že rozhodně vidíte dobře, fotil můj muž, doufám, můj dvorní fotograf. Jak tak ty moje zázvorky dopadly, tváří se ušlechtile skromně, uvidím, jak se v nich zázvor rozleží, protože jeho chuť rozhodně nedominuje, jen tak zpovzdálí čaruje. Krásné vánoční čarování i vám!

Komentáře

  1. Aj keď tento rok strávime vianoce na horách a rozhodla som sa zredukovať počet druhov vianočných dobrôt (veď niektoré ešte doteraz dostáva naša chlpaňa ako dezert ;o)), zázvorky asi nevynechám, len dám toho zázvoru hoooodne viac, aby nás počas celej zimy nebolelo hrdlo
    Tvoj recept sa mi veľmi pozdáva, potom napíšem, ako som dopadla

    OdpovědětVymazat
  2. A už je to tady Já pečení moc nedám, ale ráda se dívám a u Tebe je na co Krásné fotky
    P.

    OdpovědětVymazat
  3. zázvorky mám veľmi rada. Mám len kontrolnú otázku, nechýba v recepte nejaké kypridlo? Z čoho potom napuchnú?

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: Díky, příště bych také přidala na zázvoru, doufám, že dopadnou!

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Je to tady ... a díky, vyřídím.

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Opravdu jsem  recept opsala dobře, tento je bez kypřidla. Že se drobet vyduly, je vidět i na fotce (že nekecám), ale technicky tomu opravdu nerozumím a nedokážu vysvětlit.

    OdpovědětVymazat
  7. U nás dom se zázvorky taky nikdy nedělaly, ale formičku na ně máme Jsou moc pěkné na pohled! A moc se mi líbí ty vánoční dekorace na tvých fotkách :)

    OdpovědětVymazat
  8. prášek do pečiva tam být nemusí, poněvadž je tam už ušlehaný ten cukr s vajíčkem a ten dodá těstu žádanou lehkost....já nevím, co dělám špatně, ale už dělám zázvorky podruhé, tedka poprvé podle tohoto receptu (také mám tu knihu) a těsto je zase lepivé, lepí se na váleček, nic z něj nejde udělat :(

    OdpovědětVymazat
  9. [8]: Šlehat žloutky a vejce dostatečně dlouho? Já dala cukr krystal, nelepí ti to s moučkou? Prosít mouku? Já jsem přidala navíc jen asi hrst mouky a při hnětení jsem fakt cítila, jak rychle těsto tuhne. Válet šlo světově.

    OdpovědětVymazat
  10. [7]: Díky, měla jsem štěstí, že se hned poprvé zadařilo. Keramický svícínek je z dobročinné akce školy, kam chodil syn v první třídě. Je to už deset let. Andělíčci jsou dárkem od syna a do kapely patří ještě další tři. Ale to by na fotce bylo přeandědlíčkováno, místo přezázvorkováno.

    OdpovědětVymazat
  11. Krásné fotky a lákavé curkoví vonící babiččinou kuchyní. Zázvroky jsem zkoušela péct předloni, ale moc nás neoslovily, ale ty tvoje polévané vypadají fantasticky. Tak se alespoň namlsám pohledem, protože u nás budou letos Vánoce v pralinkovém duchu

    OdpovědětVymazat
  12. Já zkoušela nějaké staré recepty dva roky zpátky a moc dobře to nedopadlo. Taže jsem se vrátila k osvědčeným rodinným pokladům a zase to klape. Ovšem tyto zázvorky vypadají krásně!

    OdpovědětVymazat
  13. Já zkoušel zázvorky loni a trochu jsem to s tím zázvorem přehnal :) Takže letos asi vynechám a budu experimentovat s jiným cukrovím. Kdo ví, třeba se za rok k zázvorkám vrátím :)

    OdpovědětVymazat
  14. [11]: Možná tak dopadneme také, ale chtěla jsem se letos dozvědět, co je to -  to zázvorka ? Pralinky jsem už obdivovala.

    OdpovědětVymazat
  15. [12]: Díky,uvidím, jak zapůsobí, pak dám vědět.

    OdpovědětVymazat
  16. [13]: :)Přiměřeně, přiměřeně.

    OdpovědětVymazat
  17. Zázvor se rozleží, ale když se nepřidává lopatou, lze dát i o trochu víc.Peču je hned, protože nikde není tolik místa na spočinutí vykrajovaných tvarů, jakož ani plechů nemám tolik.A na vršek nedělám polevu, ale připlácnu právě do toho cukru krystalu.Nemá chybu.

    OdpovědětVymazat
  18. [17]: To je bezvadná inovace, to slyšim a čtu poprvé o zázvorkách sypaných krystalem. Asi je čas nakouknout do krabice a vyzkoušet zázvorkový vzorek po čtrnácti dnech.

    OdpovědětVymazat
  19. Doteď jsem o nich jen četla, a fotky skoro nikde, tyhle vypadají krásně, začínají mě dost lákat :))

    OdpovědětVymazat
  20. [19]: Výzva pro odvážnou pekařku ? Já si k tobě dojdu na poslední chvíli pro recept na kokosové suky.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.