Přeskočit na hlavní obsah

Hrachová polévka po bavorsku

Klidně bych se mohla vsadit, že tahle polévka zachutná i zapřísáhlým odpůrcům hrachu. Tenhle recept bude podle mého soudu klasický německý eintopf a pěkně vydatný - vepřové koleno svým vysokým obsahem želírůjících látek propůjčí polévce svou nej-vlastnost a to klihovatost (víte co je sulc(?) - tak tak nějak podobně). Proto já uzené koleno vyměním (i když já sulc moc ráda) za libovější kousek uzeného masa - krkovici - to když chci mít polévku vydatnou s pěknou porcí masa. Nebo klidně za uzená žebírka, ta dají polévce ještě lepší uzenou chuť a vůni, jen toho masa abys pak pohledal. Polévka příjemně zavoní kořením a na jazyku vás příjemně polechtá plností piva.


150 g mrkve,
1 větší cibule,
200 g brambor,
2 ks řapíkatého celeru (150 g celerové bulvy),
150 g hrachu,
2 lžíce oleje,
koření: 2 hřebíčky, svazek bylinek:tymián,petrželka, bobkový list,
300 g uzeného kolena (raději libovější uzené maso),
7 dl vody,
3 dl piva
(desítka, jedenáctka, plnotučná dvanáctka je v polévce nahořklá),
150 g párků (dobrých párků, párkové imitace chuť polévky poškodí).


Hrách namočím do studené vody, přes noc. Druhý den na oleji orestuji nakrájenou mrkev, cibuli, celer, přidám hrách i s máčenou vodou, pivo, koleno, brambory na kostky a koření. Podle receptu se má vařit do změknutí hrachu, pak koleno vyjmout a dovařit zvlášť. Já si raději hrách hodinu předvařím a druhou hodinu už vařím vše dohromady. Uvařené maso obraru z kostí nebo nakrájím do polévky na kostky, přidám kolečka párků a provařím. Při nakupování párků dejte přednost kvalitě před kvantitou. Laciné párky vám ve výsledku chuť polévky pokazí. Takové dilema jsem měla i já, proto jsem párky nakrájené na kolečka osmažila na pánvi a nechala na vůli ostatních strávníků, jestli si je do talíře nandají. Proto také párky nevidíte na výsledných fotografiích polévky. (Úplně mimo mísu přidávám, že u nás doma se do všech pokrmů vyžadujících uzeninu - lečo, zelňačka, fazolky na smetaně - se párky a klobásky nejdříve osmaží na kapce tuku na pánvi. Náš mlsný tatínek to tak vymyslel, víc mu to chutná).

Dobrou chuť - tedy An guadn!

Komentáře

  1. To je polévka podle mého gusta! Já vařila na Nový rok čočkovou se zelím - taktéž zeleninový základek a k tomu dobré uzené. Hned bych vyměnila talíř naší polévky s tou od vás. V tomto ročním období ideální jídlo (jen ta zima se pořád někde loudá).

    OdpovědětVymazat
  2. Polévka vypadá moc pěkně!

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Jen ať se loudá. A není správné zapomínat na polévky. Líbí se mi, jak jsi si ty finance trojmo pojistila.

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Děkuji Soňi a chutnala taky pěkně.

    OdpovědětVymazat
  5. Sem napište komentář[3]:  Jen ať se loudá - to se pěkně řekne. Ale obě dítka odjíždí shodně v neděli se školou na týden na "lyže" a asi budou jenom stavět bláťuláky.

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Tak to je špatné - stejná situace byla u nás před šesti lety, jestli pamatuješ, sněhu bylo pomálu. Lyžařský výcvik syn prolyžoval jen tři dny.

    OdpovědětVymazat
  7. Perfektní polévka, přesně takové miluju! A hrách? Ten u nás v kuchyni nesmí chybět!

    OdpovědětVymazat
  8. Mě tedy na hrách neužije...ale takhle nakombinované se zelninou je to přece jen lepší možnost :)
    To k tomu kolenu dáváš ještě i párky? Není to škoda?

    OdpovědětVymazat
  9. Při současném stavu párků je to určitě škoda. Ale jak píšu, raději než z kolena vařím z uzených žebírek nebo krkovice a když si nejsem jistá chutností párků, nechám je opečené mimo polévky, ať si každý do polévky vloží sám podle chuti a vkusu.

    OdpovědětVymazat
  10. [7]: Nekomplikované jídlo z jednoho hrnce, kde není třeba vařit další chod - ideální pro nasycení celé rodiny (pro nás třeba hodně typický sobotní oběd - ale nesmí chybět nějaká ta buchta!)

    OdpovědětVymazat
  11. Vypadá to krásně, a moc hezky nafoceno! :)

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Děkuji, pochvalu za fotografie předám svému dvornímu fotografovi.

    OdpovědětVymazat
  13. Vypadá to teda fantasticky, pokaždé, když jsem fotku uviděla na hlavní stránce blogu, začaly se mi sbíhat sliny.
    Poslední dobou bych takové polévky, které i zasytí na delší dobu, jedla pořád. Poslední taková u nás byla zelňačka, ten největší hrnec a vůbec mi nevadilo dát si ji 3 dny po sobě.

    OdpovědětVymazat
  14. [13]:To je ta nejlepší pochvala, která může foodblogera potkat - pokud se k foodblogerům můžu řadit. Pro výživné polévky je právě teď ideální doba a hlavně!: tělo si obvykle samo řekne, čeho si žádá!

    OdpovědětVymazat
  15. Vypadá to moc dobře, až mám z toho hlad.

    OdpovědětVymazat
  16. [15]: Tak to hlad přišel právě včas,v době oběda !

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!