Přeskočit na hlavní obsah

Jak chutná Jersey?


Tak jak začít? Mějte se mnou trpělivost, dnes to nebude až tak o vaření, jako o nostalgii, emocích, na které se mi vzhledem k věku právo, ale nejvíce o životním zážitku. Nebo cestou do Lamanšského průlivu můj život začíná nabírat nadhled?


Cestu s návštěvou Hančinýho domova na Jersey jsem dostala jako dárek k narozeninám. Letadlem do Londýna, z Londýna na Jersey. Hanka je kamarádka od školky, naposledy jsme se intenzivně stýkali ve čtvrté třídě. A pak následuje jen hodně let, dost dopisů a pár setkání. Nebudu opisovat z Wikipedie, co je Jersey zač. Pro mě je to nekončící množství nádherných pláží u pat nádherných útesů, malý ostrov plný hubeňoučkých silnic, malých autíček, úhledných políček obestavěných kamennými zídkami. "Vše je maličké, aby se to na maličký ostrov vešlo. I divocí králíci."Budu to velice zjednodušovat, vnitřek typicky anglických, pobřeží ovlivněné Francií, ke které to má ostrov geograficky blíž.

Historicky nejstarší dům na Jersey


Na svazích se v některých letech nacházejí bramborová políčka odrůdy Jersey Royals.



Mohutný odliv odkryje cestu k majáku.

Tržnice:




Také jsem měla tu čest ochutnat Marmite, s reklamním sloganem "BUĎ HO MILUJEŠ, NEBO NENÁVIDÍŠ:"

(foto by telegraph.co.uk)

Marmit je pomazánka, je to vedlejí produkt při výrobě piva, v Čechách máme pilulky Pangaminu bez chutě a zápachu, v Anglii si kvasnice natřete na toast. Dávkovat po kapkách, s citem. Marmite bych si spíše uměla představit na dochucení polévky, misto polévkového koření, lehce natřený na toastu mě ale neurazil.

Poprvé v životě jsem byla v indické restauraci Kaiyum´s:

Mega lupínek k předkmu.

K mega lupínku dochucení ve formě sladkého čatní, cibule v pálivém a aromatickém koření, cibule, jogurtu (jestli mě paměť neklame, byl česnekový,), pálivé pasty z papriček.

Korma s kuřecím a kachním masem.


Kromně typicky krásných pláží jsme si prošli i typický hospody a tady přichází na řadu - CIDER!

The Forum patří k jedné z nich, dole hospoda s výčepem, nahoře indická restaurace, která dodá jídlo i dolů do přízemí.
Tady jsem ochutnala cider více perlivý, méně perlivý, těžko jeden vyzdvihnout. Ten perlivý v horku lépe osvěží, ten druhý se lépe vychutná?

Ochutnávka pokračovala v Chambers, na řadu přišel i hruškový.


Opravdu nesedím v obývaku, nýbrž v "hospodě."


A tady se oklikou dostávám k tomu nejlepšímu cideru, který jsem doposud pila (něco na Jersey, něco na Apetit pikniku).


Tato značka tvoří i suvenýrový artikl Jersey, společně s černým máslem - po česku jablečnými povidly, kořeněnými, vařenými právě za přispění cideru stejné značky, tedy výrobní firmy. A dalšími hande made pochoutkami, vyrobenými za přispění cideru a povidel - sušenkami, plněnou čokoládou.

Jako mám ráda těžké, suché červené víno, stejně podstatné chutě mám na jazyku u tohoto cideru. Cením si mírně svíravé chuti po jádřincích jablka, tady jde chuť až na dřeň. (Nejde o to samé i v životě samém? Nemám náhodou ty chutě spojené přímkou ve své osobní podstatě?)


Poprvé jsem ochutnala mušle po námořnicku. Opět v "typické hospodě," Old Portelet Inn. Široké zdi, masivní trámy, kamenná podlaha. Krása.

Mušle v typických kastrůlcích.


Ručně dlabaná dřevěná miska od místního řezbáře-umělce zůstala prázdná. Až na máslo. Byl v ní podávaný chléb (nebo bageta?)

Chtěla bych napsat nějaký solidní závěr, ale myslím si, že na to nemám. A tady opět dojde na city? Dostala jsem pět dní "Free as a Bird."
Po letech jsem si zase vzpoměla na kousek sebe.
Poznala kuchaře - cukráře, který vaří pod taktovkou šéfkuchaře Steve Smith.
Zamilovala jsem se do salsy.
Pila strašně moc výbornou kostarickou kávu a odkaz na kavárnu teď zoufale nemůžu najít ... - Bean Around the World


Sepisuju to už dvě hodiny.
Blog průběžně neukládá, nebo mi kouše poslední věty.
PS: Tady se můžete podívat na místní Jersey´s food blogery:
PS2: Ten nejsolidnější závěr přece je: "Díky Hanko!"

Komentáře

  1. Děkuji za krásnou reportáž :) O Jersey slýchám jen jako o daňovém ráji pro Brity - kdo nechce platit daně v Anglii, prchne na Jersey. Co se zmiňované Marmite týče, nedávno jsem si ho konečně koupila, ale ještě neochutnala. Nicméně mám v zásobě recept od Nigelly Lawson na těstoviny s touto pochoutkou. Prý nepoznala dítě, které by nemělo toto jídlo rádo, tak jsem sama zvědavá. Taky jsem slyšela onen slogan, že buďto ji člověk miluje nebo naopak nenávidí.

    OdpovědětVymazat
  2. ještě komentář o benátkách

    OdpovědětVymazat
  3. Prima výlet - když je možnost navštívit někoho doma, je to úplně jiný zážitek...
    A navíc takové místo.

    OdpovědětVymazat
  4. Maruško, moc krásná výletní reportáž protkaná spoustou dojmů, na které se nezapomíná. Nad cestování není, protože je to potěšení pro všechny naše smysly. Má-li je cestovatel na správném místě! A to ty máš Tvou cestou jsem se potěšila i já. Teď se mi bude zase lépe přemýšlet o budoucích cestovních plánech tímto směrem a těšit se na ně. U mě platí, že když si tu cestu vezmu do hlavy, tak už hned tím momentem pociťuji cestovatelské vzrušení.
    "Svět je kniha a kdo necestuje čte stále první stránku. - Sv. Augustýn)

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Obrátili ekonomiku směrem k finančnictví. Také jsou nezvykle staromódní a konzervativní, i když už se to v podstatě za deset let hodně obrátilo k dobru. Mají například prastarou povinnost, dvakrát za rok ostříhat živé ploty. Kdo tak neučiní, je vyvěšen na tabuli hříšníků a je to ta největší potupa. Opravdu chodí komise a kontroluje, zda je živý plot ve správné výšce. Tak reakce na Nigelliny těstoviny by mě opravdu zajímaly!

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Pro mě opravdu životní. Cestou zpět jsem na letištní celnici tvrdila, že mám v příručním zavazadle duhu! Byl to deštník

    OdpovědětVymazat
  7. [4]:V první řadě moc děkuju - v hlavě jsem si to skládala hodně dlouho, jak poskládat kombinaci fotografií a hlavní niť. A hned v té druhé, k tvému komentáři nelze už nic víc dodat, je to přesné, přesně tak! Když jsem měla šanci cestovat, nevyužila jsem jí, teď si vzácných cest velice užívám. Už mám druhý životně podstatný citát, který bych měla vylepit synovi do pokoje!

    OdpovědětVymazat
  8. Let do Řecka je skvělou možností jak si užít volné chvíle u moře. Přeprava zabere jen několik hodin a pak už si turisté mohou užívat sluníčka a vyhřátého řeckého moře. Voda je ve všech koutech Řecka čistá a většina řeckých pláží je oznámkována modrou vlajkou za kvalitu.

    OdpovědětVymazat
  9. Nádherná vzpomínková reportáž plná krásných chutí, vůní, lásky, citu a akce s těmi správnými lidmi. Fakt báječné, hned bych jela taky!

    OdpovědětVymazat
  10. [10]: Díky Madlo, kamkoliv budeš mít šanci vyrazit, neohlížej se a jeď !

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Uzený česnek

V našem Viet obchodě jsem narazila opět na něco. Pro mě nového. Uzený česnek. Země původu - Francie. Jedna palice za Kč 9,--. Slupky voní po kouři. Česnek sám o sobě v chuti ovlivněný není. Prostě, chutná česnekově, ani trochu kouřově. Jedinné, co jsem byla schopná ve vodách internetu vylovit za informace, bylo to, že uzením se pouze prodlužuje životnost česneku, uzením technologií teplého kouře po dobu sedmi dní se česnek konzervuje, chrání se tím při uskladnění proti plísním. Tak, jestli máte větší poznatky, nebo zkušenosti, směle sem s nimi do komentářů. Děkuji!

Pražma pečená v troubě

  Ahoj, milí čtenáři! Dnes vám chci ukázat, jak si připravit jednoduché a chutné jídlo z pražmy, kterou jsem našel v akci v supermarketu. Pražma je druh mořské ryby, která má bílé maso a jemnou chuť. Je bohatá na bílkoviny, omega-3 mastné kyseliny a vitamíny. A navíc je velmi snadná na přípravu!   Potřebujete:   - 1 pražmu (asi 1 kg) - 4 mrkve - 2 cibule - 1 svazek petržele - 2 lžičky římského kmínu - sůl, pepř, olivový olej   Postup:   1. Troubu předehřejte na 180 °C. Pražmu omyjte, osušte a vykuchejte. Pokud chcete, můžete ji nechat vykuchat v obchodě, ale já si to rád dělám sám. Je to taková relaxace, když si pohrávám s rybími vnitřnostmi. 😂 2. Mrkev oloupejte a nakrájejte na kolečka. Cibuli oloupejte a nakrájejte na půlkolečka. Petržel nakrájejte nahrubo. Všechnu zeleninu smíchejte v míse a osolte, opepřete a přidejte římský kmín. Římský kmín dodá jídlu zajímavou chuť a vůni, ale pokud ho nemáte rádi, můžete ho vynechat nebo nahradit jiným kořením. 3.

Pražma královská s pečenou zeleninou

Kdo mě zná, třeba i jen ze čtení mého blogu z minulosti, ten ví, že mám ráda na talíři ryby, mušle, slávky i kdejakou další, mořskou havěť (ne,  to není šťastný výraz, nejsem vodník, ani hastrman z pohádky Jana Drdy), mořské plody. Resuscituji svůj blog, protože mám za poslední dva měsíce více vjemů, možností a možná i sil pro další zdokumentování mých  experimentů v mé  kuchyni. A protože jsem dostala rybu. Pražmu královskou. Recept jsem si utvořila v hlavě, podle dalších surovin, o kterých jsem věděla, že mám doma v zásobě, podle chutí, které mi u nich navzájem fungují a už se mi osvědčily. Večer nezbylo moc času běžně  pracující ženy na  „haute cuisine.“   Do vykuchané ryby jsem vetřela dostatečné množství soli zvenku i do její břišní dutiny a nechala cca 15 minut odpočívat, než jsem si stihla připravit zeleninu, se kterou jsem pražmu hodlala péct společně na plechu v troubě. Troubu jsem začala rozehřívat na 200 °C. Oloupané mrkve a petržele jsem nakrájela na hranolky, pr